HIASAN TUNGGUL MATI

Sunday, January 23, 2011

Dia menghidupkan enjin motorsikalnya. Kemudian dia menuju ke hutan kecil dibelakang kampung. Dia lengkap memakai kasut dan sarung tangan serta membawa sebilah parang untuk mengharungi denai ke dalam hutan. Kira-kira sejam kemudian dia membawa sebongkah tunggul kayu yang besar dan diletakkan dibelakang motorsikalnya. Dengan menggunakan sebelah tangan dia membawa motorsikalnya sementara sebelah tangannya lagi memegang tunggul kayu itu.

Tunggul kayu itu dibersihkan kemudian dia mencacakkan tunggul kayu itu dicelah-celah pohon bunga di halaman rumahnya. Beberapa minggu sebelum itu dia melakukan perkara yang sama. Beberapa spesis tumbuhan hiasan ditanam diatas tunggul kayu itu.

Dia yang dimaksudkan adalah abah. Hiasan tunggul kayu merupakan salah satu cara bagaimana abah merias taman di halaman rumah. Jarang sekali kita melihat tunggul-tunggul kayu mati dijadikan elemen pelengkap kepada sesuatu lanskap taman. Tetapi bagi abah, mana-mana tunggul kayu yang mempunyai bentuk yang unik akan dipunggahnya dan akhirnya menjadi sebahagian hiasan di halaman rumah.

Walaupun pernah juga emak beberapa kali bising-bising sebab abah membawa tunggul yang menambah ‘semak’ dimatanya, abah tidak pernah berhenti. Dia tahu dimana tempat yang sesuai untuk menempatkan koleksi tunggul kayu mati hiasan itu.

Selalunya tunggul kayu yang abah perolehi sememangnya asli dari hutan. Tidak pula diketahui bagaimana caranya abah membongkarnya dari tanah dan akhirnya dibawa balik ke rumah. Tetapi kebanyakannya tunggul kayu itu diperolehi dari kawasan hutan yang baru diteroka untuk dimajukan. Ada juga beberapa tunggul kayu itu yang mempunyai kesan bakar tetapi masih teguh walaupun telah dibaham jentolak dan dimamah api.

Ada juga tunggul kayu yang abah simenkan dibahagian dasarnya untuk memudahkannya berdiri dan menjadi hiasan di beranda rumah. Bentuk-bentuk tunggul ini tidak sama. Namun adakalanya imej-imej tertentu dapat kita gambarkan berdasarkan bentuk-bentuk tunggul kayu ini mengikut imaginasi seseorang. Kebanyakannya adalah imej-imej yang menakutkan seperti bentuk tanduk haiwan, tengkorak, imej makhluk halus dan sebagainya. Aku teringat suatu masa dahulu, anak buah aku yang masih kecil begitu gerun dengan sebuah tunggul kayu yang berbentuk seperti beruang.

Abah sememangnya kreatif. Pohon-pohon tanaman hiasan yang tampak lembut diadun dengan tunggul kayu mati yang keras menjadikan taman itu nampak seimbang. Hiasan tunggul mati menambah variasi pada tamannya dan sememangnya ianya menjadi pelengkap kepada taman kecil sebagaimana sesebuah air terjun yang tidak lengkap tanpa tunggul kayu mati.


1 ulasan:

Anonymous said...

kalau nak supply kayu ni bleh laku ka..
terutamanya kayu yang hanyut dari laut

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...