KEHEBATAN GUNUNG GANANG

Monday, June 20, 2011

Gunung adalah kejadian alam yang mengagumkan. Bertahun lamanya gunung menjadi mercu tanda sesebuah tempat seperti mana Afrika yang begitu bangga dengan Gunung Kilimanjaro dan juga Jepun yang begitu terkenal dengan Gunung Fuji. Dan beribu tahun yang lampau sehinggalah ke hari ini, gunung-gunung masih dianggap sebagai tempat sang dewa-dewa ataupun sebuah tempat suci yang tercatat dalam mitos legenda pelbagai kaum di seluruh dunia.
Secara umumnya, gunung adalah struktur di permukaan bumi yang lebih tinggi dan lebih menonjol berbanding kawasan lain di sekitarnya. Gunung juga dapat didefinisikan sebagai bukit yang besar dan tinggi yang melebihi daripada ketinggian 1500 kaki atau 457.2 meter dari aras laut. Secara ringkasnya juga, gunung-ganang terbentuk hasil daripada pergerakan plat-plat tektonik bumi yang membentuk banjaran-banjaran gunung yang mengambil masa selama berjuta-juta tahun.

Umum mengetahui, gunung yang tertinggi di dunia adalah Gunung Everest yang terletak di Banjaran Himalaya. Banjaran ini bukan hanya mempunyai Everest sebagai puncak tertingginya malah mempunyai 18 gunung tertinggi yang lain yang tersenarai dalam kelompok 25 gunung tertinggi di muka bumi. Sir Edmund Hillary pula direkodkan sebagai manusia pertama yang berjaya menawan puncak Gunung Everest yang berketinggian 8,848 meter dari aras laut pada 29 Mei 1953.

Namun individu yang bertanggungjawab disebalik kejayaannya adalah Tenzing Norgay, iaitu seorang sherpa atau pemandu arah gunung yang merupakan rakyat tempatan yang membantu Hillary merealisasikan impiannya. Selangkah lagi kakinya ke puncak Everest, Tenzing berhenti bagi memberi laluan kepada Hillary untuk menawan puncak Everest.

Puncak Gunung Ayam, Kelantan. Mac 2003
Walaupun begitu, terdapat sebuah gunung yang tidak pernah sama sekali berjaya ditawan oleh sesiapa pun sehinggalah ke hari ini. Gunung Gangkar Punsum di Bhutan (7,570 meter) merupakan puncak ke 40 tertinggi di dunia. Namun, percubaan demi percubaan untuk menawan puncaknya sejak 1980-an menemui kegagalan. Sejak tahun 2003 pula, negara Bhutan telah mengharamkan aktiviti pendakian atas sebab keagamaan menjadikan Gunung Gangkar Punsum sebagai gunung yang tidak pernah didaki oleh manusia.

Puncak Gunung Irau, Cameron Highlands, Pahang. Jun 2010.
Di negara kita, Gunung Kinabalu menjadi puncak tertinggi dan merupakan puncak kelima tertinggi di Asia Tenggara. Dianggarkan terdapat kira-kira 200 puncak tertinggi di negara ini termasuklah Gunung Tahan, Gunung Mulu, Gunung Korbu, Gunung Murud dan sebagainya.

Puncak Gunung Kinabalu, Sabah. November 2010
Gunung selalunya menjadi sempadan kepada negara ataupun negeri. Gunung juga adalah legeh kepada aliran sungai yang semestinya bermula dari banjaran gunung dan mengalir ke lembah-lembah. Namun, fungsi utama gunung adalah sebagai pasak bumi sepertimana terdapat di dalam kitab suci Al Quran.

“Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan? Dan gunung-gunung sebagai pasak?” (Surah An-Naba’ Ayat 6 & 7)

Puncak Gunung Berembun, Cameron Highlands, Pahang. Disember 2010
Perkataan gunung atau jabal dapat ditemukan sebanyak 49 kali di dalam Al Quran. Dan ayat-ayat Al Quran itu menyebut fungsi gunung sebagai pasak bumi. Gunung-ganang yang tinggi menjulang sepertimana yang kita lihat sebenar adalah ibarat kepala paku yang terbenam pada kayu, dan batangnya tertancap pada bumi bagi menyokong struktur bumi. Begitulah yang diterangkan mengenai hebatnya fungsi gunung menerusi Al Quran.

Puncak Gunung Tok Wan, Semenyih, Selangor. Disember 2010
Kepada para pendaki gunung, termasuk penulis sendiri, gunung sememangnya satu anugerah yang tidak ternilai. Kecantikannya menjadi tarikan bagi pencinta alam. Mendakinya memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Namun, disebalik keindahannya, gunung itu adalah khazanah istimewa yang tertulis dalam kitab suci Al Quran. Hebatnya gunung kerana kejadiannya yang cukup menakjubkan yang dicipta oleh Allah S.W.T Yang Maha Kuasa. Subhanallah.

Puncak Gunung Swettenham, Sempadan Pahang-Kelantan. Jun 2011

7 ulasan:

Anonymous said...

"Puncak Gunung Kinabalu, Sabah. November 2011"
wow! kau adalah manusia dari masa hadapan!

sagahayat said...

terima kasih..mmg x perasan....ok..dah edit...hehe

Anonymous said...

saya dah sampai puncak Gunung Kinabalu..mmg siok la bha..mau pigi lagi thun depan....

sagahayat said...

tahniah cik nyz....mmg best pun.....

Isma Liana said...

paling jeles kt puncak seringgit.... serius jeles...!!!

azrul said...

kat gunung tok wan yg klakar tu..tnjuk lemak ke musle lengan?

Khairil Apa apa said...

wow hebat!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...