PERHATIKANLAH LOGO!

Saturday, November 19, 2011

Tak kira apa jua jenama, sama ada terkenal ataupun tidak, pasti mempunyai logonya sendiri. Tetapi apabila diperhatikan dengan lebih terperinci, terdapat maksud tersirat yang mempunyai maksud yang mendalam tentang jenama tersebut. Mari kita perhatikan logo!



TOSTITOS - Jika anda perhatikan di tengah-tengah logo ini, anda boleh melihat dua orang menikmati sedang cip Tostito dengan semangkuk salsa. Logo ini menyampaikan idea orang-orang yang menghubungkan antara satu sama lain.


FORMULA 1 - Pada mulanya, logo ini tidak mungkin memberi pengertian yang mendalam. Tetapi jika anda perhatikan dengan lebih teliti, anda akan melihat nombor 1 dalam ruang negatif di antara F dan jalur merah. Logo ini dapat menyampaikan deruan kelajuan.

MILWAUKEE BREWERS - Milwaukee Brewers adalah sebuah pasukan besbol profesional dari Milwaukee, Wisconsin, Amerika Syarikat. Logo mereka sebenarnya terdiri daripada huruf M (di atas) dan huruf B (di bawah huruf M). Kedua-dua huruf ini juga membentuk sarung tangan baseball.

NORTHWEST AIRLINES - Logo ini membawa banyak maklumat tentang jenamanya. Pertama anda boleh lihat huruf N dan W, dua huruf pertama nama jenama. Tetapi apa yang kebanyakan orang tidak perhatikan adalah mata kompas (pada huruf W) menunjuk kearah barat laut (northwest).

AMAZON.COM - Perhatikan anak panah melengkung berwarna kuning yang kelihatan seperti tersenyum yang ingin menunjukkan Amazon mahu mempunyai kepuasan pelanggan yang terbaik. Anak panah itu juga juga menghubungkan huruf A dan Z, yang membawa maksud bahawa jenama ini menyediakan segala-galanya dari A ke Z.

TOBLERONE - Toblerone adalah syarikat cokelat dari Bern, Switzerland. Bern kadang-kadang dipanggil sebagai Bandar Beruang. Mereka telah menggabungkan idea dalam logo Toblerone, kerana jika anda perhatikan dengan teliti, anda akan melihat imej beruang pada imej gunung itu.



BASKIN ROBBINS - Logo lama Baskin Robbins mempunyai nombor 31 dengan arka di atasnya. Logo baru mengambil idea ini ke tahap yang seterusnya. Bahagian-bahagian yang berwarna merah jambu pada huruf B dan R membentuk nombor 31, merujuk kepada 31 perisa.



SONY VAIO - Sony VAIO adalah satu jenama yang terkenal komputer riba. Tetapi adakah anda tahu bahawa logo nama VAIO juga mempunyai makna yang tersembunyi? Dua huruf pertama iaitu V dan A mewakili isyarat analog asas manakala dua huruf terakhir iaitu I dan O kelihatan seperti angka 1 dan 0, mewakili isyarat digital.



Adakah anda dapat melihat anak panah pada logo FedEx ini? Perhatikan betul-betul. Anak panah itu terletak di antara abjad E dan X, dan anak panah itu berwarna putih. Anak panah seolah-olah bertindak sebagai simbolik kepada khidmat jenama FedEx.


EVOLUSI LOGO JENAMA


Sekarang mari kita perhatikan pula sebahagian evolusi logo jenama seperti jenama Canon, Google, IBM, Firefox, Motorola, Microsoft dan Apple.















0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...