CERITA DALAM LAGU

Sunday, May 9, 2010

Kadang-kadang kalau kita dengar sesebuah lagu pasti mengingatkan kita pada momen saat lagu itu tengah popular. Padahal lagu itu bukanlah lagu yang paling digemari ataupun sedap sangat. Tetapi garis masa hidup ini juga dapat ditentukan melalui lagu-lagu tertentu. Sebagai contoh orang selalu berkata “Eh lagu ni masa aku darjah tiga”.

LELAKI INI – Aku mendapat undangan perkahwinan kawanku nun jauh di Rantau Panjang, Kelantan. Jadi aku dan tiga rakan yang lain berpakat untuk berkereta ke sana memenuhi undangan walimatul urus itu. Perjalanan melebihi 6 jam itu kami penuhi dengan berbual sambil mendengar radio. Dan lagu yang paling kerap diputarkan adalah lagu Lelaki Ini. Faham-faham sajalah radio swasta. Lagu yang sama diulang banyak kali. Naik bosan juga dengar lagu ini!


HI HI BYE BYE – Kawanku mengajakku ke Pulau Pinang untuk melawat adiknya disana. Jadi aku dan seorang kawan lagi sama-sama bergerak ke Pulau Mutiara. Kami singgah di Gunung Semanggol untuk mengambil seorang lagi rakan disana. Rakan aku yang seorang ini sangat menggemari lagu Hi Hi Bye Bye sehinggakan kami terpaksa berlegar-legar dahulu di parking lot semata-mata hendak menghabiskan lagu berkenaan. Maka dengan itu, Hi Hi Bye Bye adalah lagu yang mengingat aku pada ‘makan angin’ di Bukit Bendera, Padang Kota dan Bukit Merah Lake Town Resort.


SENGGOL-SENGGOLAN CUBIT-CUBITAN – Radio, walkman ataupun yang seumpamanya adalah antara alatan yang diharamkan di bawa ke asrama. Sudah pasti untuk mendapatkan hiburan ada juga yang membawa alatan ini secara curi-curi. Begitu juga dengan aku yang membawa radio kecil semasa zaman asrama tingkatan tiga. Waktu prep malam adalah masanya dan tepi padang adalah tempatnya kami berkumpul berborak-borak sambil mendengar radio sebab malas nak study. Ketika lagu Mas Idayu itu sedang diputarkan, seorang warden asrama mendekati kami. Kami jatuh terguling-guling melarikan diri takut ditangkap warden. Padahal warden itu tak nampak kelibat kami pun. Demi menyelamatkan diri dan ‘Mas Idayu’ daripada ditangkap, kami akhirnya kehilangan bateri radio.


TRAUMA – Berkhemah merupakan aktiviti tahunan yang wajib kami lakukan setiap tahun. Taman Negara di sebuah negeri di utara menjadi destinasi kami pada tahun itu. Salah seorang ahli perempuan yang mengikuti ekspedisi ini sangat menggemari lagu Trauma. Tak kiralah sama ada sedang trekking, sedang bersantai ataupun sedang memasak dia tetap menyanyikan lagu yang sama iaitu Trauma. Dengan tubuh kecil dan bersuara leper dia mendendangkan lagu itu bagi menghiburkan hatinya dan orang lain. Paling tak tahan apabila dia cuba mencapai high pitch dengan raut wajah yang meyakinkan. Trauma secara rasmi menjadi lagu tema ekspedisi pada tahun itu.


RINDU SERINDU RINDUNYA – Dek kerana pengaruh kawan-kawan, aku bersetuju untuk berpindah ke sekolah yang lebih baik di Subang Jaya. Untuk itu aku perlu mengambil borang pertukaran sekolah di sebuah sekolah di Shah Alam. Aku bersama tiga orang rakan melalui ‘lubang tikus’ tanpa kebenaran sesiapa untuk ke sekolah itu. Selesai mengambil borang kami melepak di sebuah bilik kenalan rakanku sementara menunggu waktu Solat Jumaat. Kenalan rakanku itu memutarkan lagu Rindu Serindu Rindunya berulang kali dari jam 12 sehingga azan zohor berkumandang. Aku pun tak tau apa keistimewaan lagu itu. Dengan itu lagu Rindu Serindu Rindunya menjadi saksi kepada borang pertukaran sekolah.


DEALOVA – Untuk mengurangkan rasa bosan, *aku menyanyikan lagu Dealova dengan lantang seperti mahu berlawan dengan bunyi deruman enjin motor Honda Wave 100 kepunyaanku. Kemudian mataku memandang Istana Kellie dari kejauhan. Aku berhenti bernyanyi. Saat kami melepasi sebuah kuil berdekatan istana, tiba-tiba tayar motorku meletup! Dengan kelajuan 100km sejam dan 2 orang pembonceng, aku gagal mengawal motorsikal. Kami jatuh! Serentak dengan itu kami tergolek.Tulang selangka kananku patah. Aku menahan kesakitan. Benar kata orang. Lagu Dealova memang berhantu! (*petikan cerpen)

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...