HADIAH DARIPADA DEWA

Friday, May 7, 2010


Malam itu sungguh membosankan. Tiada SATU pun rancangan televisyen yang menarik perhatian. Lalu AKU (TETAPLAH AKU) menekan-nekan punat remote control untuk (ARJUNA) MENCARI (CINTA) rancangan yang boleh menghilangkan malam bosanku. Rancangan Galaksi yang tidak pernah aku tonton akhirnya mencuri perhatianku. Diakhir rancangan, hos program itu membacakan soalan untuk memenangi DUA (SEJOLI) tiket menyaksikan Konsert Jelajah (CINTAKU TERTINGGAL DI) MALAYSIA. Memandangkan di rumahku tiada saluran internet, aku meminta kawanku mengirimkan emel pada penerbit program berkenaan. “Manalah tau, ada rezeki mengena”, getus hatiku.

Seminggu kemudian aku mendapat panggilan. “Tahniah! Encik telah memenangi dua tiket untuk menyaksikan Konsert Dewa di Stadium Negara”. Aku gembira BUKAN (RAHASIA) kepalang. (HADAPI DENGAN) SENYUMAN tidak lekang dari mulutku. Seumur HIDUP (INI INDAH) aku, inilah antara hadiah yang amat besar selain mendapat hadiah makan ANGIN di Yogyakarta secara percuma suatu masa dahulu.

Hari yang dinantikan pun tiba. Berdedai (BUKAN CINTA) MANUSIA (BIASA) dari jauh dan dekat menuju ke Stadium Negara. Warganegara INDONESIA (SAJA) yang semestinya baladewa pun berdoyon-doyon datang dengan baju berlogo Bintang Lima, Mistikus Cinta, Republik Cinta, Kerajaan Cinta dan sebagainya. Seperti tiada ruang KOSONG di setiap genap halaman stadium.

Jam 9.00 malam, konsert pun bermula. Lagu demi lagu menerobos (RISALAH) HATI sang baladewa. Aku begitu asyik menyanyi bersama-sama, SEDANG (INGIN BERCINTA) kawanku hanya tersenyum kerana kurang mesra dengan lagu yang didendangkan dari ATAS (NAMA CINTA) pentas. PERASAAN(KU TENTANG PERASAANKU KEPADAMU) puas dapat dilihat dari AIR (MATA) mukaku pada malam itu.

Setelah SEPARUH (NAFAS) malam ku habiskan di stadium itu, aku pun bergerak pulang. LARUT malam baru aku tiba di rumah. Malam itu aku terfikir. Semuanya kerana kawanku yang mengirimkan emel, aku dapat hadiah daripada dewa!

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...