KUASA SENYUMAN

Wednesday, July 6, 2011

Senyuman cukup berkuasa. Senyuman dikatakan dapat membuka pintu rezeki malah dapat menjauhkan diri daripada kesulitan. Senyuman tidak perlu mengucapkan kata-kata namun sejauh mana kebenaran kehebatan sebuah senyuman akan anda dapat ketahui selepas membaca kisah ini.

Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu, “Tuan guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah saya terlepas untuk beribadah kepada Allah. Orang lain sudah melelapkan mata, saya masih bermunajat. Sebelum isteri saya bangun, saya sudah mengaji, saya juga bukan si pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu dirundung malang dan kehidupan saya penuh dengan kesulitan?”

Sang guru menjawab sederhana, “ Perbaiki penampilanmu dan ubahlah riak mukamu. Ketahuilah bahawa Rasullullah SAW adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Menurut Rasullullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya.”

Lelaki itu tertunduk. Dia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Mulai hati itu, wajahnya sentiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Semenjak hari itu, tiada lagi keluh kesah. Sikapnya ramah dan wajahnya sentiasa menguntum senyuman. Riak mukanya berseri. Tidak hairanlah jika Imam Hassan Al–Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah air muka yang ramah dan penuh dengan senyum. Bahkan Rasullullah SAW menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya.

Semoga wajah kita sentiasa terukir senyuman dan hadapi segalanya dengan senyuman kerana senyuman itu manis dan cukup berkuasa.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...