IMEJ MISTERI DI PERMUKAAN BUMI : GARISAN NAZCA

Wednesday, October 19, 2011

Sekitar era 1920an, penumpang-penumpang sebuah pesawat yang terbang melintasi Gurun Nazca di negara Peru terkejut apabila terlihat garis-garis yang dilukis di permukaan gurun itu yang menampilkan imej makhluk hidup dengan dimensi yang besar. Penemuan itu telah membawa para arkeologi dari seluruh dunia untuk melihat sendiri dan mengkaji mengenai lukisan itu yang diberi gelaran Garisan Nazca ataupun Nazca Lines.


Terdapat ratusan lukisan bersaiz mega yang hanya dapat dilihat dengan jelas dari udara ataupun dari tempat yang lebih tinggi. Lukisan-lukisan itu termasuklah imej burung, labah-labah, anjing, tangan, pokok, ikan dan sebagainya. Ada juga garisan Nazca yang menampilkan imej seperti angkasawan ataupun makhluk asing yang membuatkan para pengkaji lebih giat mencari jawapan kepada kewujudan garisan-garisan itu. Yang lebih memeningkan kepala para pengkaji adalah bagaimana garisan itu dihasilkan pada zaman itu. Adakah pada zaman itu sudah tedapat pengangkutan udara yang kuno untuk membantu garisan itu dibuat ataupun garisan ini dilakukan oleh makhluk asing?


Garisan-garisan Nazca dipercayai dibuat oleh Tamadun Nazca antara 200 sebelum masihi dan 700 masihi. Teori para pengkaji merumuskan, garisan-garisan yang membentuk imej-imej itu dibuat dengan menggunakan teknologi yang mudah seperti pasak kayu yang boleh ditemui di beberapa hujung garisan. Apa yang pasti Garisan Nazca menjadi salah satu warisan yang disenarai oleh UNESCO dan misteri mengenai kewujudannya terus kekal sehingga ke hari ini.














2 ulasan:

macam ku kata said...

sangat menarik.....baru tahu kewujudannya...

sagahayat said...

tq..nanti..imej2 yg lain..hehe

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...