KENANGAN MENDAKI GUNUNG AYAM

Wednesday, October 5, 2011

Melihat gambar-gambar satu kumpulan yang baru saja menawan Gunung Ayam di facebook baru-baru ini , aku terimbau kenangan mendaki gunung yang merupakan pengalaman pertama aku mendaki gunung. Walaupun pendakian aku bersama-sama dengan 8 orang kawan yang lain telah 8 tahun berlalu, namun kenangan itu dapat diingat satu-persatu melalui gambar.

Kami bergambar di depan bangunan Kolej Kediaman Ketiga, Universiti Malaya sebelum bergerak ke KL Sentral. Aku teringat kata-kata Che Yop semasa kami sedang menyiapkan beg. "Orang lain sume bau wangi-wangi, aku sorang je bau hutan". Jam 6 petang kami berjalan kaki ke Stesen LRT Universiti untuk menaiki LRT menuju ke KL Sentral.

Sampai di KL Sentral kami sempat mengisi perut. Keretapi ke Kelantan akan bertolak jam 8 malam. Kami sempat bergambar dan membeli kelengkapan yang lain. Masa ini aku asyik keluar masuk tandas sebab cirit-birit. Aku pun bertanya pada Azwad dengan niat bergurau. "Ko rasa kat 7E tu ade jual lampin dewasa tak?"

Masuk saja dalam gerabak, kami tak duduk diam. Habis semua gerabak kami jelajah. Sepanjang perjalanan, kami lebih banyak duduk di bahagian antara gerabak, berborak-borak, hisap rokok, main teka-teki sehinggalah ke lewat malam. Frasa yang selalu keluar adalah "Haaah...apa die? aku tak dengar!", suara kami tenggelam antara bunyi keretapi yang bising.

Kami tiba di Stesen Keretapi Dabong, Kelantan ketika azan subuh berkumandang. Selepas solat dan bersiap-siap, kami sempat berbual dengan penduduk kampung. Seorang makcik tiba-tiba membuka cerita yang aku sendiri tak tahu hujung pangkal ceritanya dengan loghat Kelantan yang cukup pekat. "Makcik tok suko oghe Johor". Seketika kemudian Nasir menjawab dengan penuh jujur, "Saya orang Johor!". Kami kemudian meminta diri meninggalkan makcik itu ke penambang bot yang terletak beberapa meter dari masjid.

Tahun 2003, masa ini belum ada jambatan lagi yang menghubungkan Pekan Dabong ke kawasan seberang. Jadi kami menggunakan perkhidmatan bot penambang. Sungai itu pun tidaklah selebar mana. Kami membayar RM1 seorang untuk menyeberang sungai ini. Dengar cerita, selepas pilihanraya (beberapa bulan selepas kami ke mendaki Gunung Ayam), pihak kerajaan telah membina satu jambatan untuk kegunaan penduduk setempat. Ini bermakna, khidmat bot penambang sudah ditamatkan selepas projek jambatan itu siap sepenuhnya.

Lepas saja seberang sungai, ada van yang telah menunggu. Che Yop memberikan nama pakcik yang membawa van itu sebagai Pakcik Jarjis. Kami membayar RM2 seorang menuju ke Kampung Jelawang untuk berjumpa dengan Mat Jue, kawan lama aku yang akan menjadi pemandu arah kami ke puncak Gunung Ayam. Lepas jumpa Mat Jue, kami terus menuju ke Jelawang Resort di kaki gunung untuk memulakan pendakian. Tengok gambar-gambar ni, semua pakai beg kuliah. Langsung tak nampak macam nak daki gunung.

Sejam lebih mendaki, kami tiba di Kem Baha. Kem Baha ni merupakan tempat untuk para pendaki bermalam sebelum meneruskan pendakian pada keesokan harinya. Pendakian kami semuanya berjalan lancar. Cuma beg Sam yang sebesar peti ais terpaksa dibawa oleh Azwad sebab Sam dah tak larat.

Kalau tak silap kami perlu bayar RM4 seorang untuk sewa tapak khemah. Masing-masing bersemangat pasang khemah sebab inilah kali pertama kami berkhemah beramai-ramai. Nak dijadikan cerita, kami ditengking oleh salah seorang pemandu arah yang tinggal di Kem Baha tu sebab dengar kami menebang pokok. "Relaks la bang. Kami potong kayu mati nak buat unggun api. Bukan potong pokok hidup pun". Kata-kata ini keluar selepas pemandu arah itu berlalu meninggalkan kami. Siapa berani nak cakap depan-depan.

Inilah air terjun yang tercantik pernah kami lihat. Kolam puteri sememang kolam semulajadi yang cukup indah dan menawarkan air yang sejuk dan jernih. Memang berbaloi mendaki penat-penat sebab dapat merendamkan badan dalam air yang sungguh menyegarkan badan.

Kami juga tak melepaskan peluang untuk meninjau beberapa lubang semulajadi yang digelar Telaga Tujuh dan juga Air Terjun Dua Gunung yang berbentuk seperti huruf Y iaitu pertemuan di antara air terjun dari Gunung Stong dan Gunung Ayam. Yang berbaju kuning tu adalah Cincoi yang sedang merendamkan badan dalam salah satu telaga di air terjun ni. Cincoi dan Sam mungkin penyegan orangnya sebab dia orang enggan tanggal baju masa mandi.

Gambar ni macam gambar untuk dihantar ke majalah URTV. Klasik. Sepanjang mandi kami tak lupa untuk bergambar walaupun hanya ada satu kamera saja iaitu kamera milik Sam. Nak harap kamera telefon bimbit, minta maaf banyak-banyaklah. Aku sendiri pun masa ni pakai Nokia 3310 ja!

Hari Kedua, kami memulakan pendakian pada awal pagi. Sebelum itu kami sempat menyaksikan panorama matahari terbit di Kem Baha. Satu pemandangan yang menakjubkan. Hanya kami berlapan termasuk Mat Jue meneruskan pendakian. Sam hanya sempat mendaki beberapa minit sebelum memutuskan untuk kembali ke Kem Baha kerana terasa terlalu penat. Pendek kata, tak larat la tu.

Dalam pendakian ini, kami perlu melalui beberapa kem dan juga menyeberangi beberapa sungai. Tiba di sungai, kami akan berehat lebih lama sambil mengisi botol kami dengan air sungai. Air sungai ni walaupun jernih tetapi agak keperangan dan rasanya agak manis. Tak percaya? Anda boleh cuba sendiri kalau anda datang ke sini.

Ini adalah salah satu puncak tipu yang terdapat sepanjang pendakian. Pendakian mengambil masa kira- 6 jam. Kebanyakan dari kami sudah mula keletihan tetapi semangat untuk terus ke puncak masih tebal.
Ada beberapa perkara menarik berlaku sebelum kami tiba di puncak. Pertama, kumpulan kami terbahagi dua, iaitu empat-empat. Empat yang di hadapan hilang dari pandangan, manakala yang selebihnya di belakang (termasuk aku) tidak tahu trek yang sebenar kerana terdapat cabang-cabang denai. Kabus begitu tebal dan angin bertiup sehingga kedengaran bunyi angin seperti bunyi bersiul. Cuaca yang redup menambah efek keseraman pada kami. Kami bertindak untuk berhenti dan melaungkan kod keselamatan kami iaitu UM-KURSHIAH. Mujur kumpulan yang berada di depan patah balik untuk menjemput kami ke trek yang betul. Kedua, kami terjumpa gumpalan-gumpalan rumput seperti sarang burung. Mat Jue kemudian berkata dalam nada berbisik. "Nilah taik fumakilla" (najis gajah). Kami agak terkejut apabila mengetahui habitat gajah tetap ada di kawasan tanah tinggi. Kami cepat-cepat meninggalkan najis gajah yang masih baru itu. Ketiga, ada dikalangan kami yang mengalami kekejangan kaki sampai ada yang bergurau untuk mendaki menggunakan lutut!

Kami akhirnya berjaya menawan puncak Gunung Ayam pada waktu tengahari. Hujan mula turun menyebabkan kami kesejukan. Puncak Gunung Ayam tidaklah sebesar mana tetapi terdapat kawasan yang berhampiran yang sesuai untuk dijadikan tempat perkhemahan bagi pendaki yang mahu berkhemah di puncak gunung itu. Namun pemandangan agak terhad memandangkan kabus sangat tebal. Tetapi pokok-pokok seperti pohon bonsai di puncak gunung sudah cukup menawan mata kami dan kami berpuas hati kerana dapat bergambar dengan papan tanda Gunung Ayam yang berketinggian 1504 meter (4934 kaki) dari aras laut.

Aku yang mengetuai ekspedisi ini semestinya berasa berbangga kerana masing-masing sangat berpuas hati dan sama-sama berjaya menawan salah satu puncak tertinggi di negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Hari ini selepas lebih 8 tahun, aku berjaya mengimbau kembali kenangan mendaki Gunung Ayam bersama-sama Apek (kini bertugas di Edinburg, United Kingdom), Madir (guru di Johor), Che Yop (bertugas di Pelabuhan Klang), Muzairi (Usahawan cokelat), Azwad (Usahawan kedai runcit di Muar), Nasir (Jurutera di Lembah Klang), Cincoi (guru di Negeri Sembilan) dan Sam (guru di Negeri Sembilan). Andai ada masa dan ketika, kami pasti akan berkumpul semula untuk mengimbau kenangan bukan saja di Gunung Ayam, malah pelbagai cerita sepanjang kami sama-sama di kampus.

3 ulasan:

macam ku kata said...

am..baca entry ko..terimbau serta merta kenangn kat 3rd..serius..hiba dowh...rindu mengamit perasaan..(hahahhaa)...bila leh daki camni lagi..;-)

sagahayat said...

tu la....aku ingat nak tulis pasal xpdc kita ramai2 ke gng stong...tp gmbr takde...hehe..mmg best ingat2 balik....

Don Balon said...

salam..
woh..budak third rupenye..
den duk third tahun 94-95 woah..
otai jauh dari korang kuikui