MADAH KLASIK IBU

Friday, April 30, 2010

Secara lembut menegur. Bermain dengan kata-kata sambil berpesan. Itulah kelebihan orang dahulu. Berkias dan memberi perumpamaan merupakan keindahan leluhur melayu. Begitu juga dengan ibuku. Tidaklah banyak tetapi ada. Dalam membesarkan aku dia selalu menggunakan beberapa kata-kata yang begitu unik dan agak jarang digunapakai oleh masyarakat pada masa ini. Semoga kata-kata ini terus kekal bersama abadinya kasih sayangku pada ibuku.

SUDAH GAHARU CENDANA PULA, SUDAH TAHU BERTANYA PULA
Zaman sekolah rendah merupakan zaman dimana kanak-kanak selalu bertanya mengenai apa saja yang terlintas difikiran mahupun didepan mata mereka sendiri. Sama seperti kanak-kanak lain adakalanya perkara yang sudah tahu pun, aku tetap bertanya juga. Berkali-kali bertanya (teringat iklan petronas burung murai) hingga menyebabkan ibuku kadang-kadang sudah bosan.”Hei budak ni. Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula”!

KURA-KURA DALAM PERAHU, PURA-PURA TAK TAHU
Nakal dan aktif memang sinonim dengan kanak-kanak. Sudah pasti bermain, bermain dan bermain merupakan rutin harian. Begitu juga dengan aku yang menjadikan halaman rumah sebagai ruang bermain. Suatu hari pasu bunga abah menjadi mangsa tendangan bola abangku. Dia memberi amaran supaya merahsiakan apa yang berlaku. Bimbang disekeh abang, aku hanya berdiam diri. Apabila ditanya aku hanya berkata ‘tak tau’. Ibuku hanya tersenyum sambil berkata “kura-kura dalam perahu, pura-pura tak tahu”.

BUAH SALAK LIMAU MANIS, BANYAK TERGELAK BANYAKLAH MENANGIS
Kalau sudah bermain, memang tak ingat dunia. Dah terlampau seronok sangat kadang-kadang mesti tergelak terbahak-bahak bagai nak rak. Air mata pun boleh mengalir kalau terlampau banyak ketawa. Hidup ini memang seimbang. Adakala gembira adakala duka. Bertitik tolak dari itulah ibuku selalu berpesan secara sinis. “Ni banyak sangat gelak ni lepas ni mesti banyak nangis. Buah salak limau manis, banyak gelak banyaklah menangis”.

TUKUL TAKAL BALIK PINTU, ORANG NAKAL MEMANG BEGITU
Benar kata ibu. Banyak gelak banyaklah menangis. Dek kerana terlampau aktif bermain, sudah pasti ada sekali-sekala tersadung, terhantuk, terperosok, terjatuh, terkepit, terluka dan sebagainya. Maka berderailah air mata dan bingitlah rumah dengan raungan si anak nakal. Lalu ibu jualah tempat mengadu. Ibuku akan mengusap-usap atau menghembus-hembus bahagian yang sakit sambil menyebut ‘jampi serapahnya’. “Tukul takal balik pintu, orang nakal memang begitu”. Mujarab! Rasa sakit hilang dan tangisan pun terhenti.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...