ADA YANG SALAH

Saturday, June 19, 2010

Pantun melayu ada menyebut; kalau ada silap dan salah, jangan disimpan didalam hati. Sememangnya dalam kehidupan, setiap manusia sering melakukan kesalahan atau kesilapan. Dan kesalahan atau kesilapan itu adalah pelbagai sama ada salah laku, salah kata, salah faham, salah tulis dan sebagainya. Kalau tak buat salah, bukanlah manusia namanya.

SALAH TAIP - Hanya satu hari lagi masa yang tinggal untuk menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah. Petang ahad itu, semua ahli kumpulan sudah berkumpul di dewan makan kolej untuk menyiapkan tugasan. Komputer riba, buku rujukan, jurnal-jurnal dan macam-macam lagi memenuhi ruang meja. Masing-masing bertungkus-lumus menyiapkan tugasan kumpulan yang sudah diberikan tiga minggu sebelum itu. Kami membahagi-bahagikan tugas dan akan menyerahkan softcopy pada ketua kumpulan untuk diedit. Menjelang lewat petang, tugasan itu hampir selesai. Mengenangkan beberapa ahli kumpulan yang perlu menghadapi ujian esok hari, jadi kami agak terkejar-kejar menyudahkan kerja-kerja akhir tugasan itu. Seorang rakan menaip muka hadapan tugasan dan serta-merta mencetak tugasan itu sebelum dihantar ke kedai untuk dibinding. Semua menarik nafas lega dapat menyiapkan tugasan ‘asal siap’ itu. Seorang rakan lagi pula menawarkan diri untuk menghantar tugasan ke kedai. Tak sampai seminit kemudian, dia kembali pada kami yang sedang mengemas beg sambil ketawa terbahak-bahak. Dia menunjukkan tajuk tugasan ‘KUALITI AIR TAIK TAMAN JAYA’ yang sepatutnya ditaip ‘KUALITI AIR TASIK TAMAN JAYA’. Nasib baik tugasan itu tak sampai ke tangan pensyarah lagi. Semuanya gara-gara kerja last minute.

SALAH SANGKA - Dia memang suka menyendiri. Kawan pun tak ramai. Kemana-mana dia lebih suka berseorangan. Bagi aku terpulanglah apa yang dia nak buat asalkan tak mengganggu orang. Itulah dia seorang rakan sepengajian aku 10 tahun yang lalu. Tapi biasalah. Apa tindakannya dan kelakuannya yang sedikit aneh menjadi perhatian semua orang. Sewaktu aku dan kawan-kawan sedang makan didewan makan, tiba-tiba dia terpacul. Dia mengambil makanan dan menuju ke sinki untuk membasuh tangan. Semua orang tahu pili sinki itu tiada air dan sinki itu tersumbat dan dipenuhi air. Untuk mencuci tangan kami perlu menggunakan pili di dapur dewan makan. Dia kemudiannya mencelup tangannya kedalam sinki yang tersumbat, berminyak dan dipenuhi air itu. Mungkin tidak puas hati tangannya masih belum bersih, dia memasukkan tangannya di sinki yang kedua yang sama keadaannya kotor dan bertakung dengan air. Semua orang yang sedang makan terasa geli-geleman. Rupa-rupanya niatnya murni. Dia ingin mengeluarkan semua kotoran yang tersumbat dalam sinki agar air dapat mengalir. Tapi tindakannya memang buat semua orang salah sangka.

SALAH SEBUT - Selain ke kuliah, Sahur Café diperuntukkan beberapa kredit sebagai ‘subjek wajib’ pada malam hari semasa zaman universitiku. Setiap malam aku dan kawan-kawan berkumpul untuk makan sambil berborak, merapu, merepek dan meraban sampai lewat pagi. Konsep Sahur Café yang memerlukan kita menulis menu pilihan pada sekeping kertas kecil dan dihantar ke kaunter menyebabkan adakalanya kami bergaduh untuk menentukan siapa yang bertugas untuk menulis menu. Suatu malam, seorang kawan menawarkan diri untuk menulis order. Dia bertanya seorang demi seorang. Aku dengan yakin, bergaya dengan lantang menyebut; “aku nak NESKEPO…!” (sepatutnya Nescafe). Semua yang ada tergelak bagai nak rak. Beberapa hari aku menjadi 'bahan' kawan-kawan. Di tempat yang sama, seorang kawan aku hendak membayar di kaunter. “Tadi saya makan nasi goreng kampung dengan telur ais”(sepatutnya nasi goreng kampung, telur mata & teh ais). Sekali lagi ketawa kami terhambur keluar di depan kaunter bayaran Sahur Café.

SALAH INFO - Mataku seperti menanggung seribu beban. Padahal baru jam 10.00 malam. Aku menekan remote control untuk melihat-lihat kalau ada rancangan tv yang menarik pada malam itu. Jam 10.30 malam TV2 akan menayangkan filem Ghost. Bila aku tekan info yang keluar hanyalah ‘Sebuah filem yang menarik untuk tontonan anda’. Dalam hati aku berkata “best gak layan movie lama-lama ni”. Teringat aku sebelum ini TV2 ada menayangkan filem-filem hebat seperti Pretty Woman, Braveheart, Godfellas dan sebagainya. Semuanya ditayangkan tanpa promosi menggila atau iklan di TV. Lalu aku menahan mata dan ‘menguasai’ tv supaya tiada sesiapapun akan mengganggu aku menonton filem lakonan mendiang Patrick Swayze dan Demi Moore itu. Jam 10.29 malam secawan milo panas sudah tersedia. Saat bermula saja filem itu, aku terkejut beruk! Bukan Ghost Patrick Swayze yang ditayangkan, sebaliknya filem hantu cina zaman dulu-dulu. Kurang ajar TV2. Yang paling kelakar bukan aku seorang yang mengalami kejadian ini. Seorang kawan aku di tempat lain pun sama terkena dan tergelak besar apabila tiada adegan Demi Moore membuat pasu tanah liat sebaliknya hantu cina terloncat-loncat.

SALAH FAHAM - Kawan aku yang seorang ini teringin nak ke Petaling Street. “Kalau jadi nanti, nilah first time aku pergi PS (Petaling Street). Aku nak cari CD”. Hampir tengahari baru kami bermotosikal ke syurga CD cetak rompak itu. Petaling Street pada masa itu masih ‘asli’. Tiada pintu gerbang, sesak, berserabut dan jalan masih berlubang-lubang. Kami berjalan melewati gerai demi gerai dari yang pertama sehinggalah ke hujungnya. Sampai ke hujung barulah kami berpatah balik untuk membeli CD ataupun barang-barangan fake yang cukup terkenal di jalan itu. Kawanku memilih sebuah gerai yang menjual berlambak-lambak CD pelbagai filem tempatan, Hong Kong, Bollywood dan Hollywood. Kawanku tiba-tiba bersuara. “ Boss, CD Blue ada ka?”. Kami dibawa ke belakang gerai. Pelbagai CD dengan gambar perempuan telanjang pelbagai posisi menonggeng, berbaring, merangkul dan sebagai dilambakkan dihadapan kami. Kami terkejut sambil mata masih terbuka luas-luas. “Saya bukan mahu CD ni. Saya nak CD lagu Kumpulan Blue, All Rise!”. Kami berlalu meninggalkan gerai milik pemuda cina itu diiringi ketawa besar. Aku menepuk dahi mengenangkan kawan aku yang pertama kali ke PS. Ingatkan dia nak beli CD filem-filem biasa!
Nota : Salah silap harap dimaafi. Maaf Zahir Batin.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...