PAGI SABTU DI BUKIT BROGA

Friday, June 11, 2010

Dari dulu lagi Bukit Broga yang gondol tanpa pokok-pokok yang besar jelas kelihatan dari Pekan Semenyih. Broga pula lebih terkenal sebagai kawasan cadangan tapak perlupusan sampah atau tapak insinerator berbanding sejarahnya ditawan komunis suatu masa dulu. Namun sejak dua tahun kebelakangan ini, Bukit Broga telah menjadi salah satu daya tarikan masyarakat setempat kerana menjanjikan kawasan rekreasi bagi mereka yang gemar mendaki dan treking.

Bukit Broga semakin popular apabila muncul di kaca televisyen dan di dada-dada akhbar. Terletak lebih kurang 45 minit dari ibukota, Bukit Broga pantas menjadi destinasi rekreasi bagi masyarakat setempat dan yang berdekatan. Sudah semestinya aku yang tinggal tidak sampai lebih kurang 30 minit dari bukit itu terasa tercabar sekiranya tidak menawan 4 puncak setinggi 380 meter dari aras laut itu.

Hari Sabtu, 5 Jun 2010 adalah hari yang ditetapkan dimana aku dan lima rakan lagi berjanji untuk berkumpul di Masjid Pekan Semenyih pada jam 6 pagi. Hujan sebelum itu tidak melunturkan semangat kami, dimana empat rakan aku yang menetap di Kuala Lumpur sudah bangun seawal jam 4.30 pagi untuk bersiap-siap mendaki bukit ini.
Selepas solat subuh, aku, empat rakanku tadi beserta seorang rakan yang sememangnya tinggal di Pekan Semenyih menuju ke Broga. Sekitar 10 minit kami telah pun tiba di jalan utama berhampiran puncak tertinggi Broga. Kami begitu terkejut melihat begitu banyak kenderaan di kawasan ladang kelapa sawit dan di kiri kanan jalan. Ramai orang sudah siap sedia mendaki dengan pakaian sukan dan ada juga yang telah pun menuruni bukit itu. Dek kerana terlalu banyak kereta, kami terpaksa meletakkan kereta berhampiran simpang Institut Sekolah Memandu Broga.
Dari dalam kereta kami dapat melihat deretan cahaya-cahaya kecil bersusun dari puncak bukit sehinggalah ke kaki bukit. Ada cahaya yang berdenyar, sudah semestinya flash kamera dan ada cahaya yang bergerak, sudah semestinya cahaya lampu suluh yang dibawa pengunjung memandangkan keadaan masih gelap ketika itu. Di kaki bukit terdapat papan tanda yang menunjukkan arah Bukit Broga 1.5km ke puncak dan 4.8km ke puncak Gunung Tok Wan.
Jam 6.30 pagi kami memulakan pendakian. Bersama-sama kami berpuluh-puluh orang yang lain sama-sama menghala kaki menuju denai kecil ke puncak Broga. Suasana bagaikan larian marathon ataupun cross country di mana pelbagai kelompok bangsa dan lapisan usia berdedai melalui ladang kelapa sawit, denai-denai kecil dan kecuraman bukit yang semakin mencabar.
Terdapat beberapa simpang denai menuju ke puncak Broga, namun simpang ini akan bertembung dipenghujungnya dimana pengunjung bebas memilih mana-mana laluan yang disukai. Kami memilih setiap laluan kiri untuk mendaki dan berkira-kira untuk menggunakan setiap laluan kanan apabila pulang nanti. Trek-trek ini sangat jelas dan tidaklah terlalu sukar untuk mendaki. Terdapat beberapa trek yang berhampiran gaung kecil tetapi pita keselamatan diletakkan demi memastikan keselamatan pengunjung.
Setelah melepasi hutan pokok-pokok yang kecil, kami akhirnya tiba di kaki puncak pertama Bukit Broga. Pada ketika itu jam sudah menunjukkan tepat pukul 7 pagi. Kami meneruskan perjalanan mendaki puncak pertama. Di hadapan kami adalah landskap bukit yang ditumbuhi lalang dengan kelompok-kelompok batu-batu besar yang disimbah cahaya mentari yang semakin menyinar.

Usaha sejam kami berbaloi apabila kami tiba di puncak pertama pada jam 7.30 pagi. Matahari sudah pun mula memunculkan diri dicelah-celah bukit nun di kejauhan. Puncak pertama hanyalah sebesar lebih kurang saiz gelanggang badminton tetapi pemandangan 360 darjah tanpa hadangan menjanjikan pemandangan sayup mata memandang. Kami mengambil kesempatan mengambil gambar di atas batu dipuncak bukit walaupun terpaksa menunggu giliran memandangkan berpuluh yang lain memenuhi kiri, kanan, depan dan belakang puncak itu. Pengunjung kebanyakannya menguji lensa kamera DSLR mereka bagi merakamkan pemandangan indah di puncak tertinggi berdekatan sempadan Selangor dan Negeri Sembilan itu. Ada juga yang membawa bekalan makanan dan duduk berkumpulan menghayati panorama yang sukar ditemui di bandar-bandar. Kami juga ada berbual dengan beberapa pengunjung. "Kat belakang bukit ni ada air terjun. Air terjun Gabai", kata seorang pakcik berseloroh.
Kami seterusnya mendaki puncak kedua. Dari puncak pertama kami dapat menyaksikan deretan manusia memenuhi denai bagaikan meniti Tembok Besar China. Untuk ke puncak kedua, kami perlu menuruni bukit pertama dan seterusnya mendaki puncak ini. Puncak kedua lebih tinggi berbanding puncak pertama, dan secara ringkasnya puncak keempat adalah yang tertinggi diikuti puncak ketiga, kedua dan pertama.

Akhirnya, kami menamatkan pendakian di puncak ketiga. Kami berpakat untuk tidak mendaki puncak keempat memandangkan cuaca semakin mendung dan semakin ramai pengunjung yang mula meninggalkan puncak-puncak bukit itu. Kami sangat berpuas hati kerana dapat menawan puncak Broga walaupun agak lewat tiba di puncak. Apapun, walaupun tidaklah sesusah mana mendaki bukit ini, namun separuh tapak kasutku tertanggal seperti mulut peramah terkumat-kamit. Peluh juga terpercik di muka dan badan memberi petanda kalori-kalori telah terbakar. Aku juga bersetuju dengan kata-kata abangku yang menyatakan Bukit Broga saling tak tumpah seperti lokasi penggambaran filem genre peperangan The Thin Red Line. Persamaannya adalah lereng bukit, lalang dan angin lembut yang menarikan lalang. Kami menuruni puncak Broga dengan perasaan gembira kerana hujung minggu kami terisi dengan aktiviti riadah yang bukan sahaja menyihatkan malah memberi bonus pemandangan yang mengasyikkan.

**************

Dua hari selepas mendaki, seorang kawanku mengadu sakit kaki. Dia bertanya, “ Apesal aritu kita tak warm up aaa?”.......