GELARAN PALING AGUNG

Monday, June 28, 2010

Jika dalam komik Alam Perwira ada watak-watak seperti Ji Fat, Rahib Esa, Biduanda Layang, Leftenan Penyulam, Sang Pipit Merah, Puteri Kayangan, Biduanda Siluman, Biduanda Tebuan, Tok Harimau Bintang dan sebagainya, kawan-kawan rapat di zaman universiti aku juga mempunyai gelaran-gelaran tertentu. Gelaran ini adalah gelaran paling agung yang digunakan sebagai suka-suka merujuk kepada ciri-ciri fizikal ataupun apapun yang berkaitan dengan pemilik gelaran. Suka atau tidak, terima sajalah.

GEMUK TAK TERKALAHKAN
Gelaran ini adalah gelaran pertama yang 'ditauliahkan' pada Kunk. Gemuk merujuk kepada badan kunk yang agak gemuk (padahal taklah gemuk sangat) berbanding kami dan kegemukannya tidak boleh dilawan oleh mana-mana kawan diantara kami.


KELAWAR UBAN
Gelaran ini adalah untuk Che Yop. Kelawar merujuk telinga Che Yop yang sangat sensitif (seperti telinga kelawar) mendengar apa saja yang tersalah sebut untuk dijadikan bahan gelak beramai-ramai. Uban pula merujuk pada beberapa helai rambut putih yang tumbuh semulajadi dibahagian jambul rambut Che Yop (seperti watak Rogue dalam The X Men).


CINA BUNTANG
Cina Buntang tidak lain dan tidak bukan adalah untuk Apek. Apek muka macam orang cina tapi kalau cakap memang pekat loghat Perak asli. Walaupun muka seperti orang cina, Apek boleh membuntangkan matanya sebesar-besarnya (macam perempuan negro dalam Ripley's Believe It Or Not). Maka dengan itu, dialah Cina Buntang.


AHLI MAGIK PICISAN
Gelaran ini dianugerahkan Che Yop untuk aku. Aku pernah terlibat dengan program yang melibatkan anak-anak yatim. Untuk menghiburkan anak-anak yatim itu, aku membuat beberapa magik tetapi magik aku tak menjadi dan aku menjadi bahan ketawa anak-anak yatim dan kawan-kawan aku. Selayaknya aku memegang gelaran Ahli Magik Picisan.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...