APA ADA PADA ADA APA DENGAN CINTA?

Thursday, July 1, 2010

Sekitar tahun 2002, tiba-tiba filem Ada Apa Dengan Cinta(AADC) begitu popular di Malaysia. Seorang kawan aku (hint: berketurunan jawa johor) menonton filem ini hampir setiap hari. Manakala dua orang kawan aku lagi menonton di pawagam walaupun sudah beberapa kali menontonnya sebelum ini apabila pelakon utama, Nicholas Saputra & Dian Sastrowardoyo bertandang ke GSC MidValley untuk mempromosi AADC.

Aku mendapat tahu filem ini melalui abang aku dan terus meminjam CD miliknya untuk 'diperkenalkan' kepada kawan-kawan aku di kolej. Lalu frasa "Kacang Rebus!!" (semasa Cinta & Rangga dating), "Yess Bosh!!" (semasa Cinta bercakap dengan bapanya), "Daaa......!!" (semasa Cinta nak meninggalkan rumah) menjadi ikutan ramai dalam perbualan dan status dalam friendster (masa itu Facebook belum wujud lagi).
Lagu-lagu dalam filem itu seperti Kubahagia, Tentang Seseorang dan Ada Apa Dengan Cinta sendiri menjadi begitu terkenal dan menguasai radio dan playlist winamp setiap komputer di kolej. Aku sendiri pun tak pasti apa yang menyebabkan filem ini mendapat perhatian. Adakah disebabkan kejelitaan Dian Sastro dan kawan-kawannya? Lagu-lagu yang cathy? Ataupun puisi yang dikarya Rangga, lalu disampaikan melalui emosi wanita Cinta menerusi bait-bait ini.....
Kulari ke hutan kemudian menyanyiku
Kulari ke pantai kemudian teriakku
Sepi sepi dan sendiri
Aku benci
Aku ngin bingar
Aku mau di pasar
Bosan aku dengan penat
Dan enyah saja kau pekat
Seperti berjelaga jika ku sendiri
Pecahkan saja gelasnya
Biar ramai
Biar mengaduh sampai gaduh
Ah...ada malaikat menyulam
Jaring laba-laba belang
Di tembok keraton putih
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya
Biar terdera
Atau aku harus lari ke hutan
Belok ke pantai

Apa ada pada Ada Apa Dengan Cinta? Mungkin fenomenanya suatu ketika dulu. Maksud puisi? Hanya segelintir yang tahu.......

Nota : Seorang lagi kawan aku boleh menghafal dan mengingati puisi ini dengan baik. Siap dengan intonasi seperti cara penyampaian Dian Sastro!

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...