CORETAN DARI TANAH JAWA

Sunday, July 11, 2010

Selepas aku menonton rancangan ‘ Saya Nak Cuti’ menerusi Astro Ria yang memaparkan seorang peserta dibawa bercuti ke Yogyakarta secara percuma, aku terpanggil untuk berkongsi pengalaman aku bercuti di tempat yang sama, juga secara percuma selama seminggu sekitar 6 tahun yang lalu. Walaupun sudah lama berlalu, pengalaman dibawa berkunjung ke Daerah Istimewa Yogyakarta masih terpahat dalam memori meskipun tidak secara tepat atau terperinci. Lantas aku menyelongkar almari untuk mencari beberapa keping gambar percutian di sana untuk discan dan dimuatkan bersama coretan ini.

Kami seramai lebih kurang 20 orang telah dipilih untuk dibawa ke Yogyakarta oleh pihak universiti bersama-sama 3 orang pensyarah dalam program lawatan sambil belajar sekitar Ogos tahun 2004. Bermula di kolej kediaman, kami berkumpul dan menaiki van menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Kebanyakan daripada kami sebenarnya pertama kali menaiki kapal terbang. Sudah pasti kami agak teruja dan kurang memahami prosedur penerbangan yang memerlukan kami bersedia lebih awal untuk terbang. Kami dimarahi oleh pensyarah kami kerana melengah-lengahkan proses untuk melepasi imigresen yang memerlukan kami dalam satu kumpulan yang menggunakan passport berkumpulan.

Kami menggunakan khidmat Garuda Airlines menuju ke Pulau Jawa. Penerbangan kami mengambil masa selama lebih kurang 2 jam dan dari dalam perut kapal terbang kami dapat melihat beberapa kawah gunung berapi yang besar dan cantik dari pandangan atas. Dalam kapal terbang itu juga kami seakan seperti sudah berada di Indonesia memandangkan kebanyakan penumpang majoritinya warganegara negara paling ramai umat islam di dunia itu.

Akhirnya kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Adisucipto, Yogyakarta. Kami kemudiannya dibawa ke penginapan kami dengan menggunakan bas. Selama seminggu, nama kami telah didaftarkan untuk menginap di Mandala Bakti Wanitatama yang merupakan motel yang sederhana besar tetapi cukup selesa untuk kami berehat, membersihkan diri dan bermalam. Kami dijamu makan tengahari dan kemudiannya diberi taklimat ringkas oleh pensyarah mengenai lawatan kami ke kota ini.

Kami seterusnya dibawa ke beberapa tempat menghasilkan barang-barang tempatan seperti tempat penghasilan batik jawa dan kilang piuter yang menghasilkan cenderamata-cenderamata yang sesuai untuk dibawa balik ke Malaysia. Pada ketika ini telefon bimbit hanya berperanan menjadi kalkulator untuk membandingkan harga dan menukar nilai mata wang Rupiah ke Ringgit Malaysia. Menjelang malam, kami dibawa ke Jalan Malioboro yang merupakan destinasi beli-belah yang cukup terkenal di Yogyakarta.

Disinilah kami menghabiskan masa membeli-belah dan aku tidak ketinggalan memiliki sepasang persalinan jawa untuk dipakai esok hari. Di Jalan Malioboro terdapat sebuah pasar iaitu Pasar Beringharjo yang menjual pelbagai jenis barangan daripada makanan sehinggalah bermacam-macam jenis pakaian. Terdapat juga sebuah kompleks beli belah iaitu Matahari Mall yang menjual barangan berjenama sama seperti kompleks-kompleks di negara kita. Di Pasar Beringharjolah, aku membeli sepohon pokok bonsai yang berharga 25000 rupiah untuk dihadiahkan kepada bapaku.

Hari seterusnya kami dibawa melawat Kraton Hamengku Buwono yang merupakan istana yang terletak tidak jauh dari Jalan Malioboro. Untuk ke sana kami mencuba untuk menaiki beca beroda tiga. Sebelum tiba ke Kraton, beca kami membelok ke lorong-lorong kecil yang menghala ke kedai-kedai yang kurang pengunjung dan jauh dari kesibukan trafik dan manusia. Walaupun kami tidak meminta untuk dibawa kesana, namun mengenangkan letih lelah si pengayuh beca bersama keringatnya yang masih belum kering, kami berhenti juga dan mengambil peluang membeli barangan tempatan disana. Rupa-rupanya setiap pengayuh beca diberi komisyen diatas setiap barangan yang kami beli. Patutlah mereka mengenakan tambang beca yang sangat murah!

Di Kraton Hamengku Buwono, kami sempat melihat dengan mata kami sendiri istana tempatan yang dihias dengan dekorasi asli jawa dan juga alat-alatan diraja yang dipamerkan kepada pengunjung. Kami juga berkesempatan menyaksikan persembahan wayang kulit yang dipersembahkan di dalam bahasa jawa. Di dalam kraton itu juga terdapat ramai ‘dayang-dayang’ yang memakai pakaian tradisional membuat persembahan tarian.

Dihadapan kraton, tiba-tiba seorang lelaki mengutip beberapa biji buah (tidak pasti buah apa) dari pokok berdekatan dan menjual kepada kami dengan harga seribu rupiah untuk setiap biji. Dia menyatakan buah itu boleh digunakan untuk mengubati penyakit kulit seperti panau, kurap dan sebagainya sedangkan kedua-dua belah tangannya penuh dengan kudis buta! Tiba-tiba sebiji buah itu gugur dari pokok dan kami mengambil buah itu dan menyatakan kami pun boleh menjual buah yang sama. Terbukti mereka mengambil apa saja peluang untuk meraih rezeki. Di kawasan berdekatan, seorang lelaki menjual haiwan –haiwan seperti ular tedung dan cerpelai yang telah diawet. Pada hari-hari berikutnya ditempat yang berbeza-beza, lelaki yang sama boleh ditemui menjual koleksi haiwan eksotiknya yang masih tidak laku-laku.

Kami juga berkesempatan melawat dua mercu tanda yang cukup terkenal di seluruh Indonesia iaitu Candi Borobudur dan Candi Prambanan. Sebelum ini, aku hanya melihat gambar candi ini dihadapan buku TITAS tetapi kali ini Candi Borobudur betul-betul dihadapan mata. Kami tiba di Candi Borobudur ketika matahari betul-betul diatas kepala. Untuk itu kami disewakan sekaki payung setiap seorang dan perlu membayar beberapa ribu rupiah untuk mendapatkan ‘pas mengambil foto’. Candi Borobudur cukup teguh berdiri dihadapan kami. Batu padu pulau jawa menjadi bahan binaan utama untuk menghasilkan binaan kukuh yang menjadi salah satu binaan yang tersenarai dalam warisan dunia oleh UNESCO. Kami perlu memanjat untuk sampai ke puncak candi. Terdapat berpuluh-puluh struktur seperti loceng yang dipanggil stupa dan mempunyai lubang-lubang yang boleh memuatkan tangan. Mengikut kepercayaan hindu, penganutnya boleh memohon apa saja pada dewa dengan memasukkan tangan kedalam stupa dan berdoa.

Kami seterusnya melawat Candi Prambanan yang juga merupakan sebuah lagi warisan dunia yang diiktiraf UNESCO. Kami perlu membayar tiket dan juga membeli ‘pas mengambil foto’ untuk merakam keindahan candi. Kami tiba di Prambanan ketika matahari tinggal kira-kira satu jam lagi untuk terbenam. Cahaya matahari yang masih menyinar menambah keindahan Candi Prambanan yang bagi kami lebih cantik berbanding Candi Borobudur. Gunung Merapi dari kejauhan melatari pemandangan indah Candi Prambanan. Di sana kami tidak perlu memanjat sebaliknya berjalan-jalan di dataran yang mempunyai menara-menara yang berstruktur unik. Di dalam setiap menara terdapat patung-patung dewa-dewi hindu yang berbeza-beza.

Sama seperti Candi Borobudur, candi ini turut sama menjalani proses pemuliharaan. Faktor bencana alam dan cuaca menjadi punca binaan ini semakin uzur ditelan masa. Kami dapat melihat puing-puing yang pernah menjadi sebahagian binaan agam kelompok jawa kuno suatu masa dulu. Satu lagi persamaan antara Candi Borobudur dan Candi Prambanan adalah kami perlu berdepan dengan peraih jualan dan gerai-gerai semasa keluar dari kedua-dua kuil hindu itu. Laluan masuk dan keluar adalah berbeza menyebabkan kami dikerumuni peraih jualan yang sentiasa mengikuti kami dan merayu kami membeli barang-barangan mereka seperti pen buluh, key chain dan sebagainya.

Untuk menikmati makan malam, pensyarah kami membawa kami ke gerai-gerai tepi jalan yang dipanggil lesehan. Gerai-gerai ini kebanyakannya disekitar Malioboro dan hanya mempunyai meja pendek dan setiap pengunjung duduk bersila untuk menjamu makanan. Makanan dihidang tidak jauh bezanya dengan masakan Malaysia dan hidangan istimewanya adalah pecal lele iaitu sambal ikan sembilang. Sambil itu kami dihiburkan dengan pengamen iaitu penyanyi jalanan yang datang ke lesehan yang mempunyai pengunjung. Kumpulan pengamen itu menyanyikan lagu pertama secara percuma dan lagu permintaan seterusnya memerlukan kami membayar seikhlas yang mungkin. Kumpulan pengamen membuktikan bakat semulajadi anak muda jogja yang bermain gitar, bass, tamborin mahupun penyanyi latar. Persembahan mereka harus diberi 5 bintang.

Hari seterusnya kami dibawa melawat ke universiti tertua di Indonesia iaitu Universitas Gadja Mada. Dari jauh sudah kelihatan bangunan agam dewan utama universiti itu. Jika diikutkan pada perancangan asal, kami akan dibawa bertemu dengan mahasiswa universiti itu dalam satu slot khas. Tetapi perancangan itu dibatalkan dan kami menghabiskan masa berjalan-jalan di sekitar universiti itu. Kebanyakan bangunan di universiti itu mempunyai binaan yang tersendiri dan sangat indah tetapi kami dapati pemeliharaan bangunan-bangunan itu kurang dilaksanakan. Kami juga melawat beberapa fakulti seperti Fakultas Ilmu Hayati (Fakulti Sains), Fakultas Hukum (Fakulti Undang-Undang) dan sebagainya.

Kami juga dibawa melawat ke sebuah galeri yang terletak tidak jauh dari tempat penginapan kami iaitu Muzium Affandi. Galeri ini mempamerkan hasil-hasil karya Affandi yang merupakan salah seorang pelukis terkenal di tanah jawa. Beliau banyak menghasilkan lukisan gambarnya sendiri bersama cucu dan orang yang terdekat dengannya. Di situ juga terdapat sebuah studio yang menempatkan beberapa pelukis menghasilkan karya mereka. Malah Affandi juga turut dikebumikan di galeri yang terletak bersebelahan dengan sungai itu. Aku sempat membeli beberapa keping poskad yang memaparkan lukisan karya Affandi untuk dihadiahkan kepada abang aku yang juga merupakan seorang pelukis.

Hari yang berbaki kami penuhi dengan melawat sebuah lagi bandar di Pulau Jawa iaitu Solo. Perjalanan ke Solo mengambil masa hampir 2 jam melewati kampung-perkampung, sawah padi yang menghijau sambil aku mendengar lagu-lagu dari album Dewa19, Bintang Lima yang baru aku miliki sehari sebelum itu. Kami melawat sebuah kraton di Solo dan mengisi perut dengan tempe goreng beserta cili padi dengan air limau kasturi yang bagi kami dapat menghilangkan rasa lapar dan dahaga dihadapan Kraton Solo. Di Solo kami berkesempatan membeli-belah dan bersiar-siar di tengah-tengah kesibukan kota.

Pengalaman yang sukar dilupakan adalah apabila kami dibawa minum malam oleh pensyarah kami ke suatu tempat. Pensyarah kami sememang sudah tidak asing lagi dengan Yogyakarta memandangkan dia pernah menimba ilmu di kota ini. Pengalamannya sebelum ini dikongsi bersama kami iaitu menikmati jagung bakar dan susu halia disebuah tempat seperti sebuah bangsal yang hanya diterangi dengan cahaya suram lampu minyak tanah. Jagung bakar ini disapu dengan cili sebelum dibakar dan dihidang bersama susu halia yang cukup panas menyebabkan kami masing-masing kepedasan.

Seminggu kami disana sudah membuktikan bahawa Indonesia sememang ‘Bhinneka Tunggal Ika’ iaitu ‘Bersatu Dalam Kepelbagaian”. Yogyakarta masih segar dalam ingatan kami sebagai kota warisan budaya yang tidak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Keramahan warga jogja dapat dilihat disekitar Malioboro yang merupakan nadi ekonomi masyarakat disana. Kami tiba di Malaysia dengan poket kosong tetapi beg penuh dengan barangan dari tanah jawa.

Hampir dua minggu selepas meninggalkan bumi Indonesia, segala cerita, kisah dan kenangan di Kota Jogjakarta masih menjadi bahan perbualan kami di kampus. Kenangan menaiki andhong (kereta kuda) sambil menyaksikan kota yang dipenuhi bangunan beratap genting dan kain banner bewarna-warni di senja hari dan juga memori melawat warisan terpenting didunia dikongsi bersama kawan-kawan yang lain. Akhirnya, kenangan ini dapat diceritakan didalam blog ini walaupun sebelum ini ramai kawan-kawan yang ingin menghantar artikel lawatan ke Yogyakarta ini ke majalah ataupun surat khabar!

Coretan tambahan :

  • Bhinneka Tunggal Ika adalah bahasa jawa kuno yang menjadi cogankata Indonesia.
  • Bonsai yang dibeli berjaya melepasi tapisan Lapangan Terbang Adisucipto tetapi dirampas di KLIA.
  • Yogyarkarta mengalami gempa bumi pada tahun 2006 menyebabkan 1.2 juta penduduk kehilangan tempat tinggal. Kraton Hamengku Buwono turut mengalami kerosakan.
  • Lagu Siti Nurhaliza boleh didengari di premis-premis kedai di Jogja.
  • Yogyakarta juga dikenali dengan nama Jogjakarta, Yogya dan Jogja.
  • Pada ketika lawatan ini, kamera digital belum lagi popular. Hanya seorang daripada kami yang menggunakan kamera digital.
  • Selain Siti, artis Malaysia yang dikenali di Indonesia adalah Search, Sheila Majid, Iklim & Exists.
  • Setiap set fast food seperti KFC dan McD disertakan dengan sebungkus nasi yang dibungkus seperti burger.

1 ulasan:

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

11.15-11.45 airport
11.45-12.15 goto localresto
12.15-13.00 lunch
13.00-13.30 go to hotel c/in
13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
15.15-16.00 kasongan
16.00-16.30 goto parangtritis
16.30-17.30 parangtritis
17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
18.15-19.00 manding
19.00-19.30 go to local resto
19.30-20.00 dinner
20.00-20.30 drop hotel

2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

08.00-09.30 go to borobudur
09.30-10.30 borobudur
10.30-11.30 goto local resto
11.30-12.00 lunch
12.00-13.00 go to lava tour merapi
13.00-14.30 lava tour merapi
14.30-15.30 menuju chocolate monggo
15.30-16.00 chocolate monggo
16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
16.15-17.00 masjid mataram kotagede
17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
18.00-18.30 menuju local resto
18.30-19.00 dinner
19.00-20.00 drop hotel

3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

08.30-09.00 go to kraton
09.00-10.00 kraton
10.00-10.15 go to tamansari
10.15-11.30 tamansari
11.30-12.00 go to local resto
12.00-12.30 lunch
12.30-14.00 goto goa pindul
14.00-15.00 cave tubing goa pindul
15.00-16.00 goto indrayanti beach
16.00-17.00 indrayanti beach
17.00-18.00 goto bukit bintang
18.00-19.00 bukit bintang
19.00-19.30 dinner @bukit bintang
19.30-20.30 drop hotel

4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
tba c/out hotel
tba drop airport

Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...