POSTER COKE TIMUR TENGAH

Friday, May 6, 2011

Seorang ahli perniagaan Coca Cola sangat kecewa selepas pulang dari menjalankan urusan perniagaan di sebuah negara di Timur Tengah. Kemudian seorang kawannya bertanya. “Kenapa perniagaan kau tak berjaya di Tanah Arab?”

Ahli perniagaan itu kemudiannya memberi penjelasan.

“Bila aku ditugaskan ke Timur Tengah, aku sangat teruja dan sangat yakin memandangkan pasaran Coca Cola tidak begitu dikenali dan kurang berkembang di Tanah Arab. Sudah tentu aku berjaya mempromosi Coca Cola seterusnya melariskan jualan di sana. Tapi aku ada satu masalah. Aku tak pandai cakap Bahasa Arab. Jadi aku pun mereka satu poster. Dalam poster tu ada tiga gambar.

Gambar pertama : Seorang lelaki terbaring di padang pasir yang panas. Dia keletihan dan sangat tidak bermaya.

Gambar kedua : Lelaki itu meminum setin air Coca Cola

Gambar ketiga : Lelaki tadi serta merta segar dan bertenaga.

Kawan ahli perniagaan itu kemudiannya bertanya. “Habis tu apa masalahnya? Oklah mesej dari poster tu. Mesti dia orang faham punya”.

Ahli perniagaan itu menjawab. “Masalahnya aku terlupa yang Orang Arab membaca dari kanan ke kiri!”

Moral : Kenali pengguna anda!

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...