3 CERITA DARI 3 NEGARA

Wednesday, September 21, 2011

Catatan pada kali ini adalah mengenai 3 cerita yang berlainan dari 3 negara yang berbeza. Sebuah cerita dari negara China, sebuah dari India dan sebuah lagi dari negara kita Malaysia.



CERITA 1


Seorang gadis di bandar Maanshan di wilayah Anhui, China tidak menyangka hari itu adalah hari yang malang buat dirinya. Kepala gadis ini tersepit apabila pintu bas yang dinaiki tertutup lalu mengepit kepalanya ketika dia mahu turun dari bas itu di sebuah perhentian bas. Menyedari kesilapannya, pemandu bas serta-merta membuka pintu bas itu apabila melihat badan gadis itu berada di dalam bas manakala kepalanya diluar. Mungkin berasa malu, gadis itu berlalu begitu saja tanpa memarahi pemandu bas sambil memicit-micit lehernya yang sakit itu.

Ulasan : Kalau pintu bas ada pemandu bas yang boleh menekan suis untuk membuka pintu. Bayangkan jika kepala gadis ini tersepit di pintu lif dan dia pula bersendirian.


CERITA 2

Kerana gagal memikat seorang pun wanita, Vaibhav Bedi yang berasal dari New Delhi, India telah menyaman perusahaan HUL (Hindustan Unilever Limited). Dia mendakwa dia telah tertipu kerana selepas tujuh tahun menggunakan produk wangian lelaki AXE keluaran perusahaan itu, dia gagal mendekati dan memikat seorang pun wanita, sepertimana iklan AXE yang menunjukkan bahawa produk-produk itu membantu kaum lelaki untuk menarik perhatian wanita.

Vaibhav mendakwa bahwa dia telah mengalami banyak penderitaan mental dan penghinaan di depan awam kerana iklan produk itu telah menipu pengguna sepertinya. Sejak kuliah sehingga bekerja di sebuah pejabat,tidak ada seorang pun gadis yang mahu keluar dengannya.

Ulasan : Adakah produk wangian lelaki AXE itu sebenarnya berbau busuk ataupun bau badan lelaki itu yang berbau busuk sehinggakan tiada seorang pun gadis mahu mendekatinya.


CERITA 3

Lain pula ceritanya di Malaysia . Tiga kemalangan yang membabitkan tiga kenderaan dengan muatan yang berlainan di tiga lokasi yang berbeza telah menarik perhatian ramai pengguna jalanraya untuk menyaksikan kejadian itu serta mengutip muatan yang bertaburan di jalanraya. Di Lebuhraya Utara Selatan arah selatan di KM280.2, orang ramai serta pasukan penyelamat ‘bertungkus lumus’ mengutip buah tembikai yang bertaburan. Di lebuhraya yang sama di masa yang berbeza, orang ramai berebut mengutip duit-duit syiling yang bertaburan dari sebuah van dengan muatan duit syiling yang terbabit dengan kemalangan. Yang lebih menarik, di lebuhraya yang sama berhampiran simpang ke Batu Gajah, sebuah lori terbabit dengan kemalangan menyebabkan muatannya iaitu babi ternak yang masih hidup berkeliaran di lebuhraya itu.


Tembikai di jalanraya umpama rezeki yang bergolek.



Orang ramai mengutip duit syiling yang bertaburan.




Apabila babi terlibat dengan kemalangan.


Ulasan : Ada pendapat yang mengatakan bahawa mengutip hak orang lain walaupun ianya telah rosak akibat kemalangan hukumnya adalah haram melainkan jika mendapat kebenaran pemiliknya. Haram juga hukumnya 'mengutip' babi di jalanraya yang sememangnya haram.


0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...