HATI TERPAUT DI PUNCAK IRAU

Sunday, June 13, 2010

Pada awalnya, Gunung Tebu yang terletak di Terengganu menjadi pilihan untuk didaki. Kemudian Gunung Senyum dan Gunung Berembun. Tetapi akhirnya kami memilih Gunung Irau yang terletak di Cameron Highland sebagai destinasi pendakian kami pada tahun ini. Tiga bulan perancangan jarak jauh melalui laman sosial facebook dan telefon sudah pastinya menyandarkan harapan yang menggunung, setinggi Gunung Irau agar apa yang direncanakan menjadi.
Akhirnya kami mencapai kata sepakat memilih 8 dan 9 Jun 2010 sebagai tarikh untuk mendaki puncak tertinggi di Cameron Highland itu. Walaupun tidak sempat bincang semeja, namun kami menggunakan kemahiran dan pengalaman yang ada dalam usaha menawan gunung kedua tertinggi di negeri Pahang itu. Setiap daripada kami diagih-agihkan tugas untuk membawa peralatan seperti khemah, portable stove, lampu, flyer sheet dan lain-lain lagi. Kami juga dipesan untuk membawa pakaian tebal dan lain-lain kelengkapan sebagai persediaan menghadapi suhu menjunam puncak Irau di malam hari.

Jam 8.30 pagi 8 Jun 2010, kami telah pun berkumpul di bandar Tapah. Kami sempat bersarapan dan seterusnya meneruskan perjalanan ke pekan Brinchang, Cameron Highland. Di pekan Brinchang, kami membeli beberapa botol air mineral memandangkan tiada sumber air di sepanjang pendakian ke Gunung Irau. Kami juga membeli nasi bungkus untuk bekalan makan tengahari ditengah-tengah pendakian kami nanti.

Jam 12.30 tengahari kami telah pun tiba di tempat letak kereta yang menjadi pintu masuk ke Irau. Kami menukar pakaian dan bersiap sedia memulakan pendakian. Doa kami panjatkan agar perjalanan kami dipermudahkan dan sentiasa mendapat perlindunganNya. Tepat jam 1.00 petang kami mengatur langkah. Pendakian dimulakan dengan melalui jambatan yang dibina khas untuk pengunjung yang mahu menyaksikan panorama indah dan merakam kenangan sebahagian mossy forest, banjaran dan cenuram serta puncak Gunung Brinchang yang terletak tidak jauh dari situ.

Pohon-pohon Dipterokarp atas, akar pokok yang berselirat, lumut segar yang basah dan juntaian pokok Liana yang berlilit menjadi santapan mata kami petang itu. Kami meniti banjaran yang memisahkan antara negeri Pahang dan negeri Perak. Di sebelah kanan, kami dapat melihat sebahagian pembangunan Cameron Highland di kejauhan manakala di sebelah kiri pula kami dapat menyaksikan cenuram, gaung, hutan belantara yang hijau dan banjaran gunung berbalam-balam. Sepanjang perjalanan ini kami mengikut jejak pendaki terdahulu dan mengikut batu sempadan yang didirikan di sepanjang trek pendakian. Trek pendakian sangat jelas. Terdapat juga beberapa cabang denai namun akan bertemu di satu titik pertemuan. Tetapi terdapat begitu banyak lecak dan lopak yang digenangi air yang menyebabkan kasut kami bagaikan diselaputi coklat choki-choki.

Sejam berjalan, kami bercadang untuk berehat seketika. Kami menjamu bekalan nasi bungkus yang kami bawa sambil melepaskan lelah dan menghayati keindahan sekeliling. Sekonyong-konyong hujan turun bersama kabus dingin menyebabkan kami terpaksa berteduh dibawah pohon yang rendang. Kami membalut beg kami dengan rain cover dan membungkus barang berharga seperti kamera DSLR dan telefon bimbit dengan plastik. Hujan yang tiada hentinya tidak menghalang bagi kami untuk menghabiskan makanan.

Jam 2.30 petang, langit masih mendung menyambung hujan. Kami memutuskan untuk meneruskan perjalanan kerana mahu tiba di puncak Irau sebelum matahari terbenam. Dalam kehujanan yang berlarutan, barulah kami merasai kedinginan hawa Cameron Highland yang sebenar. Walaupun baju kami basah lencun, kami berasa segar setelah berehat dan mengisi perut bagi meneruskan pendakian kami yang masih berbaki kira-kira 1.55km. Dalam kedinginan itu kami mula terfikir bagaimanakah agaknya aktres Tiara Jacquelina yang hanya berkemban mengharungi suhu dingin sewaktu menjayakan babak filem epik Puteri Gunung Ledang di gunung ini.

Pendakian kami seterusnya terasa semakin sukar dan mencabar. Lecak dan lopak sudah beberapa kali menenggelamkan kaki. Kami umpama sang kancil meniti badan sang buaya satu persatu untuk menyeberang lecak yang hitam, pekat dan likat. Buaya yang dimaksudkan adalah akar kayu dan batang kayu yang merintangi lecak.

Langkah kami semakin lebar. Pendakian semakin mencanak. Kaki terpaksa dihayun luas dan tangan diperlukan untuk memaut akar-akar kayu. Adakalanya pendakian kami mencapai sehingga kira-kira 100-200 meter mencanak dan apabila tiba di puncak kami perlu menuruninya pula menyebabkan peluh membasahi muka dan nafas semakin deras. Separuh tenaga telah dihabiskan untuk mengharungi laluan hampir 2 jam itu. Asid laktik menyelaputi segenap otot kaki kami. Begitulah perjalanan kami sehinggalah kami tiba di Anak Irau pada jam 4.30 petang. Kami melepaskan lelah dan menyapu minyak panas pada kaki apabila kaki mula terasa lenguh setelah melewati berpuluh-puluh batu sempadan dan meninggalkan satu demi satu landskap semulajadi yang indah dan berbeza.

Agak lama kami berehat di Anak Irau yang juga dikenali dengan nama Bukit Botak. Anak Irau juga digelar para pendaki dengan nama ‘puncak tipu’ kerana ketinggiannya yang hampir menyamai Gunung Irau. Dari Anak Irau kami dapat menyaksikan puncak Gunung Irau dengan jelas. Jarak puncak itu kelihatan sangat dekat tetapi untuk tiba kesana kami perlu menuruni Anak Irau dan seterusnya menghadapi sisa pendakian terakhir menuju ke puncak.

Ketika di Anak Iraulah kami berbincang sama ada meneruskan pendakian ataupun bermalam saja di Anak Irau. Kami menerima segala pendapat memandangkan ada diantara kami yang sudah mengalami kekejangan kaki. Setelah setengah jam berlalu, kami berpakat meneruskan pendakian dan berazam untuk tiba di puncak Gunung Irau sebelum hari gelap.
Semangat baru muncul setelah kepenatan yang lalu hilang berganti cabaran 600 meter ke puncak Irau. Landskap menuju ke puncak semakin mengasyikkan apabila pokok-pokok yang diselaputi lumut persis pokok-pokok yang terdapat di dalam Fangorn Forest menerusi filem Lord of The Rings. Sekali-sekala kasut kami sekali lagi dibasahi lecak hitam seperti kami mencelupkan kaki ke dalam sungai-sungai coklat yang mengalir menerusi filem Charlie and the Chocolate Factory. Khayalan itu ditambah lagi apabila kami terjumpa dengan sebuah taman bagaikan dijaga dan dihias sempurna umpama taman-taman dalam filem Alice in Wonderland

Ketika itu barulah kami terfikir bagaimana Gunung Irau mungkin mendapat nama. Pertama, keletihan dan kepenatan tidak lagi dihiraukan apabila menyaksikan landskap semulajadi yang sangat indah. Kedua, keletihan dan kepenatan juga menyebabkan kami tidak menghiraukan segala lecak dan lumpur terpalit ke badan kami asalkan selamat tiba di puncak. Istilah ‘tidak hirau’ inilah yang memungkinkan Gunung Irau mendapat nama. Tetapi itu hanyalah pendapat kami.
Akhirnya pada jam 6.30 petang kami tiba di puncak setinggi 2110 meter dari aras laut itu. Perasaan gembira jelas terpancar pada setiap wajah. Setiap dari kami bagaikan baru menang loteri. Segala kudrat yang dikorbankan mengharungi pendakian 5 jam setengah itu berbaloi apabila kami dihadiahkan dengan pemandangan indah dari puncak gunung dan hawa yang segar menghilangkan segala keletihan yang ada.

Selepas mendirikan solat, kami mendirikan khemah dan seterusnya menyediakan makanan. Suhu semakin jatuh apabila suasana semakin gelap. Wap terpeluap keluar setiap kali kami bercakap mahupun bernafas. Kami bagaikan di negara musim sejuk. Setiap dari kami mengenakan baju sejuk yang tebal, snow cap dan ada yang memakai sarung tangan untuk memanaskan badan. Malam itu sunguh dingin. Kami dapat rasakan suhu seperti dibawah 15 darjah Celcius. Khemah, sleeping bag, stokin, snow cap, baju sejuk dan shawl tidak mampu menghalang kedinginan puncak Irau menggigit tulang hitam. Kesejukan yang teramat sangat menyebabkan kami tidak tidur lena. Malam itu kami rasakan terlalu panjang. Deruan angin di pinggir gunung bagaikan deruan ombak menghempas pantai. Kami bernasib baik kerana pada malam itu hujan tidak turun dan angin kuat tidak menerpa khemah kami.

Keesokan paginya, kami bersiap sedia meninggalkan puncak ke sembilan tertinggi di Semenanjung Malaysia itu. Jam 9.30 pagi, 9 Jun 2010, kami merakamkan gambar terakhir sebelum berlalu menuruni puncak Gunung Irau dengan perasaan puas dan gembira. Hujan renyai yang turun bagaikan setuju dengan hati kami yang agak sayu meninggalkan tempat seindah ini. Pada jam 1.30 petang kami telah pun tiba di pintu masuk Gunung Irau. Kami seterusnya menikmati makan tengahari di Tanah Rata, membeli buah tangan di Ringlet dan akhirnya masing-masing berpisah di pekan Bidor.

Apapun, pengalaman mendaki Gunung Irau merupakan pengalaman yang sukar dilupakan. Kejayaan menawan salah satu diantara 15 gunung tertinggi di Malaysia itu semestinya terpahat didalam memori masing-masing. Tiga bulan perancangan telah dibayar dengan dua hari yang mengujakan memujuk diri agar ekspedisi sebegini diteruskan untuk masa-masa yang akan datang. Yang pasti, hati kami terpaut dek keindahan Irau.

Corat-Coret Ekspedisi Gunung Irau

• Semua peserta sebenarnya harus menggunakan beg jenama Deuter sahaja untuk mendaki gunung ini. Tetapi peraturan ini hanyalah gurauan sahaja.
 • Lagu Yang Terindah (merujuk keindahan Irau) OST drama Adamaya menjadi lagu tema ekspedisi apabila lagu ini dipasang dengan kuat menerusi telefon bimbit semasa kebanyakan daripada kami sudah tidur pada waktu malam.
• Untuk menghilangkan rasa penat semasa menuruni gunung, kami menyanyi, bercerita dan berlakon sebagai pengacara rancangan eksplorasi. • Kamera DSLR yang dibawa tidak banyak gunanya apabila lebih banyak disimpan didalam beg kerana hujan turun semasa mendaki dan menuruni gunung.
• Di puncak Gunung Irau, khemah kami berada di negeri Perak, tempat masak di negeri Pahang manakala ‘tandas’ pula diantara negeri Perak dan Pahang. Adil!
• Tikus gunung sangat besar dan agresif apabila dengan lahapnya memakan sisa-sisa makanan kami pada waktu malam.
• Tiga beradik yang menggunakan selimut bulu kambing pada malam itu tidak berjaya membuktikan selimut itu dapat ‘menyelamatkan’ mereka daripada kesejukan.
• Peserta ekspedisi terdiri daripada 4 orang yang berasal dari Perak, seorang dari Pahang dan seorang dari Selangor. Peserta dari Selangor menyatakan puncak Gunung Irau juga dikongsi oleh negeri Selangor walaupun hakikatnya dia tahu tidak!
• Selain Lord of the Rings, Charlie and the Chocolate Factory & Alice in Wonderland, landskap semulajadi Irau juga disamakan dengan set filem Merlin dan Harry Potter. • Air mineral yang ditinggalkan diluar khemah pada waktu malam seperti baru keluar peti ais. Akibatnya, kami menggigil mengambil wuduk untuk solat subuh.
• Seseorang yang baik hati dan kacak telah belanja semua peserta makan tengahari di Food Court di Tanah Rata! Terima kasih banyak-banyak..Hehehe...

TIPS MENDAKI GUNUNG IRAU, CAMERON HIGHLAND

• Anda perlu membelok ke satu simpang kecil yang berdekatan dengan pasar sayur-sayuran pekan Brinchang. Jalan ini akan membawa kita ke Ladang Teh Sungai Palas. Jalan terus sehingga berjumpa satu tapak yang luar kira-kira 1.0km dari Gunung Brinchang.

• Trek Gunung Irau bermula dengan pelantar dan tangga kayu yang disediakan untuk pengunjung.

• Kelajuan biasa akan mengambil kira-kira 4-5 jam ke anak Irau sebelum anda perlu menuruni bukit dan satu jam lagi ke Puncak Gunung Irau.

• Tiada sumber air sepanjang trek pendakian. Dinasihatkan membawa air mineral untuk pelbagai kegunaan. Trek pendakian berlecak dan agak mencanak. Dicadangkan anda menggunakan stokin pakai buang.

• Trek agak jelas. Hanya perlu mengikut batu sempadan yang boleh ditemui sepanjang trek sehingga ke puncak gunung.

• Selamat mendaki!

VIDEO RAKAMAN MENDAKI GUNUNG IRAU

8 ulasan:

Unknown said...

hahaha...best2..buat lak enggang ngan lata 7.
KIP PIT TUP SOLJER!!!!

thanx bro...
lata 7 akan dtg..
i need ur help to write 'trip to lata 7'
x ingt masuk utan kul bpe..n sampai kul bpe...

Isma Liana said...

awk... kita jeles awk dah sampai Gunung Irau... One of my feveret gunung tu... waa... jeles JELES SGT2.....

sagahayat said...

irau mmg yg tercantik la...tak rasa letih sbb view cantik sepanjang jalan....mmg pengalaman daki gng paling best.....so boleh la try...nak tnya ape2 boleh je kat saya..no hal....

Mrkumai @ Jack said...

Catatan yang amat bagus...
saya sememangnya sangat teruja untuk kembali Irau .. sekadar memandangnya sekian lama.. trip terdahulu sekitar tahun 2000 tanpa kamera ... sekadar melihat dan memandang sahaja semua jenis lanskap di sana..

Insyaallah pertengahan bulan Mei ini akan naik ke sana... apapun Info yang amat menarik .. well done...

sagahayat said...

sy cadangkan saudara mendaki gunung ni pada hari bekerja sbb gunung ni akan sesak dgn pendaki2 pada hujung mggu...ape2pun gunung ni antara yg tercantik sbb byk kwsan berlumut....

Unknown said...

syabas!saya dah baca semua coretan anda...memang terbaik!hanya jiwa2 yang gilakan hiking saja dapat merasai apa yang anda rasa...syabas sekali lagi!