KERONGSANG BUAT USTAZAH

Monday, May 16, 2011

Salina sangat gembira. Hasratnya untuk membeli hadiah buat ustazah kesayangannya tercapai. Walaupun pada mulanya dia ingin membeli sehelai kain tudung buat Ustazah Hanizah, namun sebentuk kerongsang bertatah permata hijau berharga RM2 sudah cukup membuatkan dirinya teruja untuk menyambut hari guru yang berlangsung keesokan harinya. “Kita beli kerongsang je lah. Kain tudung tu mahal”, pujuk bapa Salina ketika Salina menyatakan keinginan untuk membeli sehelai tudung.

Ibunya, Arliza tersenyum melihat anaknya melihat-lihat kerongsang itu. Salina kemudian memandang ibunya dan kemudian bibir kecilnya mengukir senyuman. “Yang hijau ni untuk Ustazah Hanizah, yang biru ni untuk Cikgu Ida Rosyatina”, kata Salina pada ibunya. Salina kemudian mendakap ibunya dan mencium pipi Arliza. Arliza bahagia melihat anak sulungnya yang berusia tujuh tahun itu riang gembira. Sejuk perut Arliza mengandung, melihat kelakuan Salina yang agak rajin menolongnya melakukan tugasan rumah. Malah sejak akhir-akhir ini Salina sangat manja dan sering mencium pipinya.


Tanggal 16 Mei 2005, Salina bersemangat ke sekolah. Ini adalah kali pertama dia menyambut sambutan hari guru di sekolahnya di Sekolah Rendah Agama Rantau Panjang, Klang. Seperti hari-hari yang lalu, Arliza akan menemani Salina sehingga ke pintu sekolah. Tetapi pada hari itu, Salina beria-ia hendak menyeberangi jalan menuju ke pintu pagar sekolah bersama-sama rakan-rakannya. Arliza hanya menanti di bahu jalan.

Salina leka sambil tangannya menepuk-nepuk kocek baju kurungnya yang tersimpan kerongsang buat Ustazah Hanizah. Salina melintasi jalan tanpa menyedari sebuah treler sedang menghampirinya. Malang tidak berbau, dengan tak semena-mena, tubuh kecil Salina dirempuh treler yang dipandu laju dan dia digilis oleh treler itu. Arliza menjerit menyaksikan kejadian yang berlaku didepan matanya. Begitu dengan yang lain. Suasana menjadi hingar-bingar. Arliza berlari mendakap tubuh anaknya yang sudah kaku. Namun segalanya sudah terlambat. Nur Salina Saparedi menjadi korban kemalangan jalanraya yang tragis dan berlaku dalam suasana yang amat memilukan.

Berita kemalangan itu segera sampai ke telinga Ustazah Hanizah. Dia tergamam. Tiada sebutir kata pun keluar dari mulut. Seketika kemudian dia beristighfar sambil air matanya bertakung menanti luruh. Hasrat Salina untuk memberi sebentuk kerongsang buat Ustazah Hanizah tidak kesampaian. Keriangannya ke sekolah berakhir dengan tragedi yang cukup menyedihkan. Ustazah Hanizah seperti tidak percaya. Seorang anak muridnya sudah pergi buat selama-lamanya.

Beberapa hari kemudian, Arliza datang ke sekolah. Wajahnya masih sugul menggambarkan seribu kedukaan yang belum terpudar walau sedikit pun. Dia kemudian bertemu dengan Ustazah Hanizah dan juga Cikgu Ida untuk menyempurnakan hasrat anak kesayangannya. Ustazah Hanizah menahan sebak. Mata Arliza pula berkaca-kaca. Hadirnya Arliza adalah bagi menunaikan niat murni anaknya untuk menghadiahkan kerongsang itu buat guru kesayangannya. Kerongsang yang sudah tertanggal beberapa butir permata itu diserahkan Arliza kepada Ustazah Hanizah. Kerongsang itu diamati dan disebalik kilauan batu permata itu, terbayang wajah kudus Salina yang belum sempat mengenali sepenuhnya tentang dunia tetapi sudah memahami bahawa jasa seorang guru perlu dihargai walaupun hanya dianugerahkan dengan sebentuk kerongsang berharga dua ringgit.

1 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...