JANGKITAN TANPA ANCAMAN

Tuesday, August 10, 2010

Dalam dunia ini terdapat bermacam-macam jenis jangkitan sama ada jangkitan yang menyebabkan kita sakit ataupun yang mengancam nyawa kita. Jangkitan selalunya disebabkan oleh mikroorganisma seperti virus, baKteria dan kulat tetapi tahukah anda terdapat beberapa jangkitan yang tidak disebabkan oleh mikrooranisma sebagai veKtor tetapi berjangkit pada kita tanpa kita disedari. Jangkitan-jangkitan itu adalah;

JANGKITAN MENYANYI
Ingat kembali. Pernahkah perkara ini berlaku pada anda? Seorang kawan anda menyanyi. Dia menyanyi tidaklah terlalu kuat, tidaklah terlalu perlahan. Sekadar untuk menghiburkan dirinya dan anda mendengar nyanyian lagu itu. Lagu itupun bukanlah lagu kegemaran anda. Beberapa ketika kemudian, anda menyanyi lagu yang sama dinyanyikan kawan anda tadi. Ini dinamakan jangkitan nyanyian!

JANGKITAN TABIAT
Kawan anda suka mengangkat-angkat kening apabila berbual. Ataupun dia suka menggerakkan kepala ke satu arah tertentu apabila mengajak anda menuju kearah itu. Sekadar menyebut dua contoh, itu adalah tabiat yang mereka ‘cipta’. Tetapi beberapa hari kemudian anda mula terikut-ikut gaya dan laku tabiat kawan anda. Pembaca sekelian, anda diserang jangkitan tabiat!
JANGKITAN FRASA
Jangkitan ini pasti pernah berlaku dalam hidup anda. Kawan anda sering menggunakan frasa-frasa tertentu dalam perbualan seperti ‘tu ar’ (itulah), ‘memang tak ar’ (memang tak lah), ‘apa kes’, ‘no hal’ dan bermacam-macam lagi. Jika dalam sekali perbualan anda ada menyebut walaupun sekali frasa-frasa sebegitu, anda sudah dijangkiti satu jangkitan yang dinamakan jangkitan frasa dari kawan anda.

JANGKITAN MENGUAP
Ini adalah jangkitan yang paling kerap berlaku tanpa kita sedari. Menguap berlaku apabila seseorang merasa letih atau mengantuk disebabkan jumlah oksigen di paru-paru yang rendah. Dikatakan 55% manusia menguap dalam masa 5 minit selepas melihat orang lain menguap. Tetapi orang kedua yang kena jangkitan menguap itu tidak semestinya mengantuk atau letih. Inilah penularan jangkitan yang boleh berlaku dimana saja dan kita boleh menerima jangkitan itu sama ada daripada orang yang kita kenali ataupun orang yang langsung kita tidak kenal. Malah orang buta pun menguap apabila mendengar bunyi rakaman orang menguap. Mahukan bukti? Selepas anda membaca ayat ini, cuba anda menguap dihadapan orang lain dan perhatikan kesan jangkitannya pada orang itu.

Satu kajian yang dijalankan di Finland merumuskan bahawa dalam otak kita terdapat satu litar yang dipanggil mirror-neuron circuit. Litar ini umpama cermin dan berfungsi untuk meniru dan mengarahkan kita meniru pergerakan orang lain secara tidak sedar. Untuk itu, menyanyi, menyebut frasa tertentu, pelakuan tabiat dan menguap adalah jangkitan-jangkitan yang menular tanpa kita sedari dan sudah pasti ianya tanpa ancaman.

1 ulasan:

Unknown said...

yup...betul2....byk btl penyakit berjangkit dlm dunia...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...