KHASIAT MAKANAN MELALUI RUPA

Tuesday, September 21, 2010

Dikatakan segala penyakit berpunca daripada makanan. Namun makanan jugalah menjadi penawar bagi sesetengah penyakit. Satu kajian merumuskan beberapa makanan yang sering kita makan sebenarnya mempunyai khasiat dan dapat mencegah beberapa penyakit. Menariknya makanan ini mempunyai iras rupa atau bentuk organ manusia atau penyakit tertentu.

CENDAWAN - TELINGA
Seulas cendawan yang dipotong dua menyerupai bentuk telinga manusia. Cendawan sebenarnya dapat memperbaiki deria pendengaran kita. Ini kerana cendawan adalah salah satu makanan yang mengandungi vitamin D. Vitamin ini penting untuk kesihatan tulang, termasuk tulang yang kecil di dalam telinga yang dapat membantu memindahkan bunyi ke otak untuk proses seterusnya.

PISANG - SENYUMAN
Ceriakan hidup anda dan ukirkan senyuman diwajah dengan memakan buah pisang. Pisang mengandungi sejenis protein yang dipanggil tryptophan. Sebaik sahaja pisang dihadam, tryptophan kemudian bertukar menjadi sejenis kimia neurontransmitter yang dipanggil serotonin. Serotonin membantu merangsang mood yang baik di dalam otak bagi seseorang individu dan juga berfungsi sebagai anti tekanan.

BROKOLI - KANSER
Perhatikan secara dekat, rupa brokoli seakan-akan beratus-ratus sel kanser. Mutakhir ini saintis mengetahui bahawa sayur ini memainkan peranan yang penting untuk mencegah penyakit kanser. Pada tahun lepas, sepasukan penyelidik US National Cancer Institute menemui bahawa sekali seminggu memakan brokoli sudah cukup untuk mengurangkan risiko kanser prostat sehingga 45 peratus.

HALIA - PERUT
Halia yang selalunya mudah diperolehi di pasar atau kedai-kedai runcit seringkali kelihatan seperti organ perut. Yang menariknya halia memberi faedah yang besar dalam sistem penghadaman manusia. Orang-orang cina telah menggunakan halia lebih 2000 tahun sebagai ubat untuk mengubati sakit perut.

KEJU - TULANG

Keju asli yang berlubang-lubang mirip kepada struktur dalaman tulang manusia. Keju sudah semestinya kaya dengan kalsium yang merupakan zat penting dalam perkembangan tulang. Selain itu keju juga boleh mengurangkan risiko osteoporosis ataupun penyakit tulang rapuh.

TAUGE - SPERMA
Tauge selalunya bukanlah makanan kegemaran ramai orang tetapi ianya penting untuk tubuh terutamanya bagi lelaki. Rupa tauge sebenarnya seakan-akan sperma yang berenang untuk bersenyawa dengan telur. Kajian yang dijalankan mendapati tauge memainkan peranan yang penting dalam sistem pembiakan lelaki. Vitamin C yang terkandung dalam tauge dapat menjadikan sperma lebih sihat dan menghalang sel itu musnah diancam radikal bebas.

ANGGUR - PARU-PARU
Paru-paru kita terdiri daripada cabang-cabang kecil yang dipanggil alveoli yang berbentuk seperti gugusan anggur. Struktur ini membenarkan oksigen dialirkan dari paru-paru ke dalam saluran darah. Mengamalkan diet dengan memakan buah-buah segar seperti buah anggur dapat mengurangkan risiko kanser paru-paru dan juga penyakit emphysema.

TOMATO - JANTUNG

Sebiji tomato yang bewarna merah dan selalunya mempunyai 4 ruang saling tak tumpah seperti organ jantung kita. Tomato terkandung lycopene, sejenis kimia tumbuhan yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan beberapa jenis kanser. Satu kajian juga mendapati lycopene juga dapat mengelak penyakit jantung koronari.

KACANG WALNUT - OTAK
Kacang ini kelihatan seakan-akan otak manusia seolah-olah memberi petunjuk khasiatnya pada salah satu organ badan manusia iaitu otak. Kacang walnut adalah satu-satunya kacang yang terkandung asid lemak omega-3 yang membantu menghindar penyakit dementia. Selain itu kacang walnut juga boleh mencegah penyakit Alzheimer yang juga merupakan penyakit berpunca dari otak.

Nota : Mencegah lebih baik daripada merawat.

1 ulasan:

sagahayat said...

tq..tomato byk khasiat..utk kulit pun..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...