HANYA DI BORNEO

Saturday, April 17, 2010

Dunia mengetahui bahawa monyet Proboscis hanya boleh ditemui di pulau Borneo. Monyet berhidung kelakar ini (menurut iklan pelancongan Tourism Malaysia menerusi Buletin Utama) merupakan salah satu spesis yang diancam kepupusan dan mendapat perhatian dunia dalam usaha mengekalkan kemandiriannya. Bukan mengenai monyet itu yang hendak dibincang disini, tetapi tentang beberapa flora dan faura yang wujud di negara ini tetapi boleh dikategorikan sebagai ‘hanya di Borneo’.

Cabek adalah sebutan dialek bagi cabai. Cabek Grunong boleh dikatakan spesis cili yang paling pedas pernah aku jumpa. Bentuk memang macam buah strawberry. Macam manis dan juicy. Tapi mak bapak memang PADAS!! Dah la pedas, tambah panas lagi. Bibir boleh jadi macam KAK NITA kalau makan sambal dari cabek grunong ni. Bau cili pun lagi kuat berbanding cili-cili yang lain. Pernah juga air mata aku mengalir disebabkan penangan pedas+panas cabek grunong. Terima kasih cabek grunong!

Bukan I.S.O tapi iso. Ada jugak orang panggil triso. Buah ni serupa macam buah durian. Aku rasa spesis yang sama tapi mungkin dalam genus atau filum yang berbeza (genus,filum:istilah sains dalam pengkelasan spesis). Buah ni tak la sebesar mana (bandingkan dengan saiz pinggan), tapi punyai duri yang sama tajam dengan durian sebenar. Mungkin saiz yang lebih kecil membuatkan duri iso lebih tirus. Warna kulit buah iso ni kalau betul-betul masak bewarna jingga. Sama juga dengan warna isinya. Isi iso ni tak sama macam durian. Kalau pegang isi buah ni tangan mesti tak kotor. Macam pegang isi buang nangka. Agak melekit. Rasa pula tak berapa sedap.Agak kelat dan tak macam durian langsung. Memang tak sesuai buat produk hasil durian seperti tempoyak.

Ikan lumek merupakan ikan yang agak pelik yang pernah aku jumpa. Ikan ni agak lembik. Macam tak mempunyai tulang pun ada. Warna pun putih-putih dan agak panjang. Ikan ni spesis ikan laut. Selalunya lumek berkelompok dengan ikan buntal. Bab rasa? Minta maaf banyak-banyak. Memang tak pernah rasa. Tapi ikan ni selalunya ikan ni digoreng atau disalai. Ataupun dibungkus dengan daun dan dimasak menjadi suman (serupa seperti otak-otak). Ikan ini mungkin menjadi inspirasi kepada jenama model kamera, LUMIX.

Peribahasa melayu ada menyebut pisang berbuah dua kali. Tetapi pisang ini sangat istimewa kerana perlu disebut dua kali iaitu pisang pisang. Pisang pisang tidak merujuk kepada banyak pisang tetapi pisang adalah nama bagi sejenis pisang. Sebagai contoh, tanduk dan emas adalah nama bagi dua jenis pisang iaitu pisang tanduk dan pisang emas. Begitu juga dengan pisang pisang. Pisang adalah gelaran bagi sejenis pisang iaitu pisang pisang. Walaupun pisang pisang boleh ditemui di mana-mana tempat di negara kita, namun keunikan namanya menyebabkan pisang pisang adalah hak milik mutlak bumi kenyalang.

Nota
: Mungkin cabek grunong, buah iso, ikan lumek dan pisang pisang ada dimana-mana sahaja, tetapi bagi penulis spesis-spesis ini lebih mudah ditemui di Borneo. Tidak di tempat lain. Kesimpulannya, lain padang, lain belalang.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...