TAK BOLEH SIMPAN RAHSIA RAJA

Friday, November 26, 2010

Suatu ketika dahulu, ada seorang maharaja yang berkepala botak. Tetapi tidak ramai yang tahu bahawa raja itu tidak berambut kecuali maharani, anak-anaknya, dan Perdana Menteri. Raja itu mengenakan rambut palsu dan memakai topi kebesaran diraja. Baginda mengarahkan semua ahli keluarga dan Perdana Menteri menyimpan rahsianya itu. Rahsia baginda tertutup rapi.

Walaupun begitu maharaja ini merupakan seorang raja yang adil dan saksama. Baginda cukup handal di medan tempur dan sangat bijak dalam hal mengurus negeri jajahannya. Baginda juga menjadi kesayangan rakyat jelata. Namun, disebabkan baginda botak, baginda tidak yakin untuk berdepan dengan rakyat dengan penampilan sebegitu sedangkan dari segi yang lain baginda kelihatan hampir sempurna.


Pada setiap bulan, baginda akan memanggil seorang tukang gunting untuk berpura-pura menggunting rambutnya. Hal ini adalah untuk mengabui mata rakyat bahawa baginda mempunyai rambut dan memerlukan tukang rambut untuk menggunting rambut. Sudah bertahun-tahun tukang gunting itu berpura-pura melaksanakan tugasnya. Dia akan berada disebalik tabir bersama maharaja itu dan melakonkan aksi memotong rambut. Kemudian dia akan membawa rambut-rambut yang bertaburan di lantai yang pada hakikatnya adalah rambut pelanggannya yang lain yang dibawanya ke istana untuk dialirkan ke arus sungai sebagai tanda kemuliaan raja.

Maka fahamlah gundik-gundik istana, pembesar-pembesar istana dan rakyat jelata bahawa baginda sudahpun selesai memotong rambut. Tukang gunting itu juga faham akan tugasnya untuk merahsiakan apa yang berlaku setelah diberi ganjaran seunjut kecil duit emas. Tidak pernah sepatah perkataan pun yang keluar dari mulut tukang gunting itu yang menyatakan raja itu botak. Isteri dan anak-anaknya juga tidak tahu hal sebenar lantaran janji yang sudah termeterai antara dia dan maharaja.

Suatu hari tukang gunting itu meninggal dunia. Dia pergi bersama rahsia diraja yang dibawa ke alam lain. Raja mula gusar. Baginda perlu mencari tukang gunting baru yang boleh menyimpan rahsianya. Akhirnya seorang pemuda dilantik menjadi tukang gunting diraja.

Ketika pertama kali pemuda itu menggunting rambut raja itu dia terkejut. Raja itu sebenarnya botak. Perdana Menteri mengarahkan dia menyimpan rahsia ataupun dia dikenakan hukuman penjara. “Anak muda, kau hanya perlu melakonkan aksi menggunting rambut raja sahaja. Kelak seunjut kecil emas ini akan menjadi milik kau jika kau berjanji menyimpan rahsia ini. Andai kata tidak dikota, nescaya akan ku humban kau ke dalam penjara”.

Pemuda itu menggangguk-ngangguk sambil menjalankan tugasnya. Dia terasa janggal melakukan perkara itu. Baginya rahsia itu terlalu besar untuk dibendung. Dia balik kerumah sambil melambung-lambung uncang emas itu. Otaknya masih memikirkan rahsia raja yang baru saja diketahuinya.

Pemuda itu tidak keruan. Dia bermulut tempayan. Dia mahu saja menceritakan pengalamannya itu pada kawan-kawannya. Setibanya di warung dia mula bercerita. Kawan-kawannya teruja mahu mendengar pengalaman hari pertamanya di istana. “Kalian tahu tak yang raja kita sebenarnya bbbb.......bbbbaik sangat....!” Dia lantas teringat kata-kata Perdana Menteri yang mahu menghumbannya ke dalam penjara andai dia ingkar janji. Dia terus meninggalkan kawan-kawannya yang masih terpinga-pinga dengan tindakannya.

Pemuda itu berjalan ke hulu ke hilir tanpa tujuan. Dia tidak boleh menyimpan rahsia walaupun sebesar zarah sekalipun. Lalu dia bertemu kekasihnya untuk berkongsi rahsia sulit maharaja. “Adinda, sebenarnya raja kita tu bbbbbb.......bbbijak sangat. Tiba-tiba dia teringat kata-kata Perdana Menteri itu lagi. Dengan tak semena-mena dia terus meninggalkan kekasihnya yang terkebil-kebil menahan rasa.

Pemuda itu kemudiannya berlari ke hutan. Disana dia terjumpa sepohon pokok yang sangat besar di tengah-tengah padang. Diperdu pokok itu ada sebuah lubang. Dia pun dengan segera menjerit sekuat hati kedalam lubang itu. “Raja botak! Raja botak! Raja Botak!”. Dia berasa lega. Akhirnya dia dapat berkongsi rahsia dengan pokok itu.

Semenjak hari itu pemuda itu berasa tenang. Tiada orang lain yang tahu mengenai rahsia raja kecuali dia dan perdu pokok itu. Untuk bulan-bulan seterusnya, dia sudah terbiasa dengan tugasnya itu. Jika dia tak keruan, dia akan menjerit lagi di perdu pokok. Rahsia itu tetap kekal dalam dirinya dan perdu pokok itu.

Pada satu hari, sang maharaja mahu mengadakan satu upacara keraian sambutan ulang tahun kelahirannya. Dia mengarahkan pihak istana membuat sebuah gendang yang diperbuat daripada perdu pokok yang besar. Gendang itu akan dipalu sempena hari keputeraan baginda.

Hari yang dinantikan pun tiba. Seluruh rakyat jelata berkumpul di istana. Gendang itu diletakkan diatas pentas. Seorang lelaki kemudian memalu gendang itu. Namun gendang itu tidak berbunyi seperti biasa tetapi memekik dengan kuat “Raja botak! Raja botak! Raja botak!” Rupa-rupanya gendang itu diperbuat daripada perdu pokok tempat pemuda itu menjerit.

Raja terkejut. Begitu juga dengan rakyat jelata. Tukang gunting itulah yang paling tersentap apabila mendengar suaranya bergema dari paluan gendang itu. Paluan pun dihentikan. Raja kemudian bangun dari singgahsana. Baginda menanggalkan topi dan rambut palsunya. Rakyat jelata terlopong melihat raja mereka botak. Selama ini raja mereka berambut ikal dan sentiasa bertopi.

“Beta sebenarnya botak. Sudah lama beta tidak berambut. Beta menipu kalian semua kerana begitu malu “, titah baginda dengan nada yang sedih. Rakyat tiba-tiba menyampuk. “Tidak mengapa tuanku. Kami rakyat jelata tidak ralat tuanku berkepala botak. Yang paling penting adalah cara pemerintahan tuanku selama ini yang adil dan saksama. Tiada manusia didunia ini yang sempurna, tuanku”. Berpuluh-puluh suara yang lain menyokong pendapat itu. Bagi mereka biarlah penampilan raja tidak sempurna, asalkan menang dihati rakyat.

Raja terharu mendengar pendapat rakyat. Tukang rambut itu tersenyum kerana rahsia itu tidak perlu disimpan lagi.



Moral & Pengajaran : Anda boleh senaraikan sendiri.

1 ulasan:

Fuzz-Lee and family said...

pengajarannya : Jgn makan megi byk sangat nanti botak mcm raja tu.Raja tu takpa botak2 pun dia byk gundik...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...