3 HARI, EKSPRESI, EKSPLORASI, DESTINASI

Saturday, February 26, 2011

Jika anda minat makan angin, mendaki gunung, melancong, bersantai ataupun apa saja yang serupa, teruskan membaca catatan ini. Sagahayat menyenaraikan program televisyen tempatan yang bertemakan ekspedisi mahupun pelancongan yang mungkin memberi panduan untuk melicinkan pengembaraan anda. Rancangan-rancangan tersebut termasuklah 3 Hari 2 Malam, Ekspresi Kembara, Eksplorasi Gunung dan Destinasi ke Destinasi.

3 HARI 2 MALAM - Konsep rancangan adalah percutian selama 3 hari 2 malam tanpa had perbelanjaan. Destinasinya adalah tempat-tempat menarik di Malaysia dan juga Asia Tenggara. Untuk musim ini, 3 Hari 2 Malam telah menjelajah ke Port Dickson, Cherating, Kuching dan juga Medan. Dihoskan oleh dua pengacara iaitu Fizo Omar & Karl Shafiq. Anda masih boleh menonton rancangan ini pada hari Isnin jam 9.30 malam di TV9.


EKSPRESI KEMBARA - Untuk musim terbaru, Ekspresi Kembara membawa selebriti indie mengembara ke beberapa destinasi menarik di Malaysia. Setakat ini antara artis yang telah menjayakan program ini termasuklah Sixth Sense (mengembara di Sarawak), Bunkface (mengembara di Taman Negara Tunku Abdul Rahman, Kota Kinabalu & sekitar Kundasang) dan Aizat & The Band (menjelajah pulau-pulau di Semporna, Sabah). Ekspresi Kembara boleh ditonton pada hari Sabtu jam 11:30 pagi di RTM1.

EKSPLORASI GUNUNG - Rancangan ini merupakan bonus bagi pendaki-pendaki gunung dan yang pertama seumpamanya di negara ini. Ekplorasi Gunung membawa penonton ke puncak-puncak gunung terkenal di Malaysia bersama Raja Gunung Malaysia, Datuk Khalid Yunus. Setakat ini Eksplorasi Gunung telah pun 'menawan' Gunung Kinabalu, Gunung Rajah, dan Gunung Stong. Bersiaran selama setengah jam, banyak info mengenai pendakian yang dapat diperoleh menerusi program ini setiap hari Selasa, jam 9:30 malam di RTM1.

DESTINASI KE DESTINASI - Bersama Jihan Raja Lawak, Rancangan ini meneroka Taman-Taman Negara yang terdapat di Malaysia. Segala info pelancongan setiap Taman Negara dihidangkan menerusi rancangan ini. Setakat ini Jihan telah pun mengembara ke Taman Negara Kinabalu, Taman Negara Gunung Ledang, Taman Negara Endau-Rompin dan banyak lagi. Jangan lupa menyaksikan Destinasi Ke Destinasi pada setiap hari Ahad, jam 6:30 petang di Astro Prima.



Banyak lagi rancangan travelog ataupun pelancongan tempatan tetapi sudah pun tamat musim seperti Destinasi Bajet (8TV), Makan Angin (TV9), Welcome To The Rail World (8TV) dan Eksplorasi (TV1) dan mungkin dalam pembikinan untuk musim yang baru.


0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...