AKU PENJAGA GUNUNG INI

Sunday, April 24, 2011

“Tidak akan berlaku erupsi pada Merapi. Percayalah kata Mbah”, kata Mbah Maridjan apabila dia diminta meninggalkan rumah. Dia sebenarnya sudah pun mendapat perintah dari Sultan Hamengku Buwono X untuk meninggalkan kampungnya yang terletak kira-kira empat kilometer dari puncak Gunung Merapi. Namun dia ingkar. Pakar geologi pula menjangkakan Merapi akan meletus bila-bila masa dan akan memuntahkan lahar.

Firasat Mbah Maridjan benar belaka. Gunung Merapi tidak meletus dan keadaan kembali normal. Merapi memperlahankan aktivitinya dan akhirnya gunung berapi di Yogyakarta itu kembali tenang. Sejak itu nama Mbah Maridjan semakin terkenal. Firasatnya mengenai gunung itu menyebabkan orang semakin percaya dengan jurukunci Gunung Merapi itu walaupun sebenarnya dia telah mendapat mandat memegang amanat itu daripada Almarhum Sultan Hamengku Buwono IX sejak awal 1980an.

Sehinggalah empat tahun kemudian iaitu sekitar bulan Oktober 2010, Merapi mula menunjukkan tanda-tanda kembali aktif. Beberapa gegaran telah dikesan oleh pakar-pakar geologi. Aktiviti-aktiviti volkanik yang berterusan menyebabkan pihak berkuasa memberi arahan kepada semua penduduk yang tinggal berdekatan dengan puncak gunung itu supaya mengosongkan kawasan penempatan mereka serta merta.

Tetapi Mbah Maridjan masih enggan meninggalkan rumahnya. Dia memberitahu saudara maranya bahawa dia tidak akan meninggalkan Gunung Merapi kerana memikul amanah sebagai Abdi Dalem Kraton Jogja iaitu menghambakan diri kepada Sultan Jogja sebagai penjaga gunung.

Sudah menjadi sebahagian daripada adat turun temurun Kesultanan Jawa sejak dahulu kala lagi, seseorang mestilah dilantik menjadi penjaga Gunung Merapi dan Mbah Maridjanlah yang memegang amanah yang besar itu. Kononnya, jurukunci ataupun penjaga gunung mempunyai hubungan spiritual yang sangat rapat dengan tuannya iaitu Gunung Merapi. Kepercayaan kuno ini sudah tertanam dalam sanubari setiap penduduk pulau Jawa sejak dari dulu lagi.

Meskipun begitu, semua orang tidak kiralah sama ada dia adalah jurukunci gunung ataupun tidak, harus meninggalkan kampung mereka. Sudah tiba masanya untuk Merapi meletus dan memuntahkan laharnya. Jika sebelum ini iaitu pada tahun 2006 gunung itu tidak meletus, tetapi menjelang penghujung Oktober 2010, pakar-pakar geologi cukup optimis. Gunung Merapi yang berusia 400,000 itu bakal meledak dan menghamburkan debu volkanik dan lahar yang panas membara. Sesiapa saja yang masih tinggal di haluan lahar dan debu volkanik itu pasti menjadi korban.

Akhirnya Gunung Merapi meledak. Ledakannya dapat didengar sehingga ke berkilo-kilo meter jauhnya. Debu dan asap berkepul-kepul dan bergumpal-gumpal seperti awan kelabu yang besar dan menjulang tinggi ke dada langit. Laharnya melimpah keluar membuak-buak dan mengalir deras seperti aliran sungai selepas hujan lebat. Merah menyala dan membakar apa saja di laluannya.

Gunung Merapi mendapat liputan meluas di seluruh dunia. Semua wartawan melaporkan isu letusan Gunung Merapi yang menjadi berita paling penting dari Pulau Jawa. Fotografer-fotografer juga berebut-rebut merakamkan kejadian alam yang menakjubkan itu dari jauh.

Keesokan harinya, pasukan keselamatan mula menjalankan tugas mereka. Mereka menuju ke Kinahrejo Kecamatan Cangkringan Sleman untuk meninjau keadaan sekeliling. Suasana cukup hiba. Haiwan-haiwan ternakan seperti lembu dan kambing mati akibat bencana itu. Terdapat juga beberapa kujur mayat yang bergelimpangan. Tubuh mereka melecur dan diseliputi debu yang cukup tebal. Hanya warna hitam, puith dan kelabu saja yang menyelubungi kawasan itu akibat hamburan debu dari Merapi.

Apabila mereka menjenguk ke dalam sebuah rumah yang separuh musnah, pasukan penyelamat menemui sekujur mayat dalam keadaan bersujud ke arah kiblat. Tubuh mayat itu melecur akibat suhu tinggi awan panas debu volkanik yang turun sebagai hujan abu.

Mayat itu bersama-sama mayat-mayat yang lain dibawa ke hospital. Mayat dalam keadaan bersujud itu menarik perhatian apabila saudara-maranya hadir bagi menjalankan proses pengecaman. Pada mayat itu terdapat satu ibu jari tangannya yang bengkok yang merupakan salah satu ciri fizikal Mbah Maridjan. Pakaian pada mayat itu sama seperti pakaian terakhir yang dilihat dipakai oleh Mbah Maridjan, petang sebelum bencana itu berlaku. Mayat itu kemudiannya disahkan mayat Mbah Maridjan.

Mbah Maridjan, sang penjaga Gunung Merapi akhirnya menjadi korban gunung berapi itu. Sepanjang usianya selama 83 tahun, lereng Merapi merupakan tanah tumpah darahnya, tempat dia membesar dan menyaksikan keindahan Merapi setiap pagi dan dia menjadi penjaga gunung itu lebih daripada tiga dekad. Sekuat mana pun ‘hubungan’ Mbah Maridjan dengan Merapi, dia tetap menjadi korban Merapi yang juga meragut 240 nyawa yang lain.


0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...