MISTERI HANTU LANDASAN

Monday, April 25, 2011

Pada satu lewat malam, sepasang kekasih menuju ke sebuah tempat yang sunyi, iaitu sebuah jalan menuju ke sebuah landasan keretapi di selatan San Antonio, Texas, Amerika Syarikat. Mereka mendapat cerita bahawa landasan itu berhantu. Untuk itu mereka ingin mengalami sendiri apa yang pernah dialami oleh beberapa individu yang mendakwa kenderaan mereka ditolak oleh hantu menuju ke landasan keretapi. Agak aneh kerana jalan ke landasan itu adalah menaik dan bukannya menurun. Tidak mungkin kenderaan boleh bergerak ke kawasan yang lebih tinggi tanpa dihidupkan enjin atau ditolak oleh individu tertentu.

Bersama mereka adalah kamera video untuk merakam sebarang aktiviti paranormal yang berlaku pada malam itu. Pasangan itu kemudiannya memberhentikan kereta mereka beberapa meter dari landasan. Enjin dimatikan. Suasana cukup hening. Hanya lampu hadapan kereta yang dihidupkan dan cahaya dari kenderaan itu menampakkan landasan keretapi itu. Kamera video pun dihidupkan.

Tiba-tiba kereta mereka bergerak. Bulu roma mereka terus meremang. Mereka tidak senang duduk. Jantung mereka berdegup kencang. Si perempuan menjerit dan memeluk tubuh teman lelakinya. Kereta mereka ditolak semakin laju menuju ke landasan yang lebih tinggi dan akhirnya menuruni bukit selepas melepasi landasan keretapi itu.

Rakaman video mereka mendapat perhatian orang ramai. Ramai yang semakin percaya bahawa landasan itu sememangnya berhantu. Tambahan pula sebelum ini ada yang pernah berjaya merakam imej seorang kanak-kanak perempuan yang kelihatan terawang-awang di hadapan landasan itu. Seorang individu yang lain pula mendakwa pernah terdengar tangisan dan raungan kanak-kanak perempuan di kawasan berhampiran landasan. Misteri itu semakin kukuh apabila penduduk tempatan mula mengaitkan kewujudan entiti itu dengan kes kemalangan yang meragut nyawa 10 orang kanak-kanak di landasan tersebut beberapa dekad yang lalu.

Bertitik tolak daripada rakaman video dan segala cerita yang menjadi buah mulut orang ramai, program televisyen ‘It Is Real’ melakukan penyiasatan bagi merungkai dan membuktikan dakwaan orang ramai mengenai landasan berhantu itu. Hos rancangan itu bersama-sama krew pengambaran menuju ke lokasi yang dimaksudkan. Sebuah kenderaan SUV diletakkan di tengah-tengah jalan menghadap ke landasan keretapi sepertimana yang dilakukan oleh pasangan yang merakamkan kejadian tersebut sebelum itu.

Pada malam itu, hos rancangan itu mengelap hampir keseluruhan bahagian belakang kenderaannya dengan sehelai kain. Dia kemudian mematikan enjin kenderaan. Dia meletakkan gear pada posisi neutral dan melepaskan kakinya dari pedal brek. Dengan tidak semena-mena, kenderaan itu mula bergerak. Sama reaksinya, hos itu cukup terkejut. Kenderaan itu seolah-olah ditolak oleh beberapa orang dan semakin lama semakin laju sehinggalah akhirnya berhenti selepas menyeberang landasan itu.

Hos itu yang masih terkejut terus keluar dari kenderaannya dan menabur bedak pada bahagian belakang kenderaan. Menakjubkan apabila ada beberapa cap jari dan cap tangan yang jelas kelihatan meskipun bahagian itu sudah dilap sebelum itu. Ini membuktikan memang ada entiti yang menolak kenderaan itu naik ke landasan.

Keesokkan harinya, mereka melakukan eksperimen yang sama. Bezanya mereka melakukan pada waktu siang. Hasilnya tetap sama apabila kenderaan itu bergerak seolah-olah ditolak mendaki landasan. Dan mereka hadir kali ini dengan beberapa individu tertentu bagi membantu penyiasatan mereka.

Seorang pakar cap jari kemudiannya tampil memberi penerangan. Menurutnya cap jari manusia masih kekal walaupun selepas setahun dibiarkan atau selepas dilap dengan kain. Hanya bahan kimia tertentu yang boleh menghapuskan kesan cap jari sepenuhnya. Selepas itu dia mengambil beberapa cap jari pada bahagian belakang kenderaan itu. Dia kemudian membandingkan cap jari yang diambil dengan cap jari hos dan sekali imbas, tanpa ujikaji makmal, cap jari yang diperolehi daripada kenderaan memang sama dengan cap jari hos itu. Dia merumuskan tidak mustahil cap jari pada kenderaan adalah milik hos ataupun cap jari sesiapa saja yang pernah memegang kenderaan berkenaan sebelum ini.

Selepas itu beberapa petugas ukur jalan mengambil tempat. Mereka membuat pengukuran aras jalan dan hasilnya amat memeranjatkan. Jalan tempat kenderaan diletakkan ke landasan keretapi itu sebenarnya menurun dan bukannya menaik. Penurunannya mencecah sehingga ke 2 kaki. Petugas itu melakukan simulasi dengan meletak botol air yang dibaringkan dan terbukti botol itu bergolek ke arah landasan keretapi mengikut hukum graviti. Sememangnya jika dilihat dengan mata kasar landasan itu berada ditempat yang lebih tinggi tetapi itu hanyalah ilusi semata-mata. Mata setiap individu yang pernah sampai disitu‘tertipu’ dengan ilusi optik yang terdapat dikawasan itu.

Bagi melengkapkan penyiasatan mereka, krew rancangan itu menuju ke bandar berdekatan untuk menemuramah seorang penulis. Menurut penulis itu bunyi tangisan dan raungan yang pernah didengari di sekitar kawasan landasan itu sebenarnya bukanlah suara seorang kanak-kanak perempuan, sebaliknya bunyi burung merak yang dibela oleh penduduk tempatan yang tinggal berdekatan dengan landasan itu. Menurutnya lagi, tempat berlakunya insiden yang mengorbankan beberapa nyawa kanak-kanak apabila sebuah bas dilanggar oleh keretapi bukanlah di landasan itu, tetapi di tempat lain.

Ternyata mereka akhirnya membuat kesimpulan bahawa tiada hantu di landasan itu yang sudah dibuktikan dengan beberapa ujikaji dan penerangan oleh mereka yang lebih pakar. Mengenai isu gambar hantu yang berjaya dirakamkan, tidak pula dijelaskan menerusi rancangan itu memandangkan pada masa kini sesiapa saja mampu menghasilkan gambar-gambar sebegitu menerusi teknik pertindihan imej.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...