FATINE DALAM BOTOL

Tuesday, April 19, 2011

Ian Young yang bertugas sebagai pegawai keselamatan di Malaysia menuju ke kafe Starbucks di Menara Berkembar Petronas untuk menikmati secangkir kopi tetapi pandangannya terpaku pada seorang gadis jelita di kafe itu. Dia merapati gadis itu dan cuba memikatnya. Akhirnya mereka berkenalan dan hari demi hari mereka semakin rapat seperti sepasang belangkas.

Sejujurnya gadis itu iaitu Fatine yang berusia 36 tahun bukanlah wanita sejati kerana dia adalah seorang mak nyah ataupun pondan. Nama asalnya adalah Mohammed Fadzil Min Bahari dan merupakan seorang jurusolek. Namun Ian yang ketika itu muda 6 tahun dari Fatine menerima mak nyah itu dengan hati yang terbuka walaupun kekasihnya sebelum ini merupakan seorang wanita yang tulen. Jantina Fatine langsung tidak menjadi penghalang cinta mereka lantaran Ian mencintai keperibadian Fatine sepenuh hati.

Pada Disember 2008, Ian membawa Fatine ke Britain dengan menggunakan visa pelawat dan kemudian pasangan itu melangsungkan perkahwinan dalam satu majlis sivil di kota London. Saudara mara dan sahabat handai Ian meraikan majlis perkahwinan itu dan Fatine langsung tidak ditemani oleh ahli keluarganya mahupun rakan taulan. Tetapi Fatine tetap gembira walaupun adakalanya dia terfikir dia perlu berdepan dengan kerenah imigresen Britain apabila dia akan dihantar pulang ke Malaysia kerana tinggal di negara itu melebihi tempoh enam bulan.

Demi cinta Fatine pada Ian, dia menjalani pembedahan menukar jantina. Luarannya, Fatine sudah kelihatan seperti wanita kerana sudah mengambil hormon wanita sejak berusia 17 tahun lagi. Ian pula membelanjakan 12,000 pound sterling bagi membantu Fatine mendapatkan visa dan bersusah payah mendapatkan hak untuk Fatine menetap di Britain.

Namun panas tidak sampai ke petang apabila Fatine terlihat Ian sedang berasmara bersama seorang wanita lain di rumah mereka. Hati Fatine remuk dendam. Dia tidak menjangka usia ‘perkahwinannya’ yang berusia 2 tahun itu dilanda badai yang sebegitu hebat. Baginya tiada gunanya lagi dia hidup bersama Ian yang berlaku curang dan kemudiannya langsung tidak mengendahkan kebajikan Fatine.

Fatine sering dihalau. Tidak tahan dengan apa yang diperlakukan ke atas dirinya, Fatine meninggalkan rumah itu untuk memulakan kehidupan baru. Dalam kedinginan, Fatine berjalan sejauh dua batu menuju ke rumah kenalannya kerana dia langsung tidak mempunyai duit untuk menaiki bas atau teksi.

Ketika itu dia terfikirkan nasib yang menimpa dirinya. Kerana cinta dan kasihnya pada Ian, dia menjalani pembedahan menukar jantina. Kerana Ian, dia meninggalkan tanah airnya dan meninggalkan sanak saudara dan sahabat handai. Kerana Ian, dia melanggar norma masyarakat Melayu dan Islam yang mengutuk hubungan sesama jenis. Kerana Ian, dia merelakan untuk berkahwin dengan seorang kafir yang sejantina dengannya meskipun dia tahu dia telah dilahirkan sebagai seorang lelaki yang bergelar muslim. Kerana Ian, dia menukar namanya kepada Fatine Young dan mengamalkan cara hidup seperti orang-orang barat. Bagi umat Islam, perlakuan Fatine seolah-olah membelakangkan agama dan secara terang menjalinkan hubungan homoseksual yang dilaknat oleh Allah S.W.T.


Fatine seperti di dalam botol keegoannya. Dari dalam botol dalam itu, dia nampak keindahan Islam, dia nampak dirinya adalah lelaki yang dipilih sebagai ketua dan khalifah serta sepatutnya menjadi kebanggaan keluarganya. Dan dia nampak jalan yang sepatutnya dia pilih, bukannya jalan songsang yang terus menjadi sebahagian haluan hidupnya.


Tetapi Fatine tidak pernah keluar dari botol itu meskipun jiwanya halus dan seni seperti udara yang bila-bila saja boleh keluar dari botol tidak bertutup itu. Dia terus menerus berbangga dengan publisiti meluas media barat mengenai dirinya meskipun dia sedar dia sama saja seperti kaum Nabi Luth yang dilaknat dan ditimpa bala oleh Allah S.W.T. Ataupun Fatine sebenarnya takut. Bagaimana penerimaan masyarakat terhadap dirinya ketika ini. Ramai yang mempertikaikan cara hidup dan pegangan agamanya. Tindakannya mengudang rasa marah umat Islam khususnya di Malaysia. Semoga suatu hari nanti, Fatine menemui keinsafan dan pintu taubat masih terbuka buat lelaki bernama Mohammed Fadzil Min Bahari.

Nota : Istilah ‘dalam botol’ sebenarnya merujuk kepada ‘jambak’ iaitu anu yang telah dipotong dan dimasukkan ke dalam botol oleh golongan transeksual di Malaysia.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...