BEG PLASTIK OH! BEG PLASTIK

Sunday, April 10, 2011

Mutakhir ini, isu pencemaran alam sekitar yang disebabkan oleh beg plastik sudah mula diambil perhatian apabila beberapa negeri di negara ini telah melancarkan Kempen Hari Tanpa Beg Plastik dimana beg plastik tidak dibekalkan kepada pengguna yang membeli barangan di pasaraya. Beberapa gedung pasaraya terkemuka juga mengambil inisiatif menghasilkan beg plastik yang diperbuat daripada kanji yang boleh terurai secara semula jadi dalam tempoh yang singkat.


Dan di barat, beberapa butik mahupun pasaraya menghasilkan beg plastik dan beg kertas ataupun lebih tepat shopping bag yang memaparkan imej-imej tertentu yang unik dan menarik perhatian, bukan sahaja digunakan untuk membawa barangan, tetapi penggunanya mungkin berasa bangga membawa beg-beg itu, memungkinnya mereka membawa beg itu buat kesekian kalinya untuk apa jua kegunaan, sekali gus mungkin membantu mengurangkan penggunaan beg plastik dengan jumlah yang banyak. Gambar-gambar ini hanyalah sekadar hiburan semata-mata, namun yang paling penting adalah mesej yang ingin disampaikan sagahayat menerusi catatan ini selepas anda melihat gambar-gambar di bawah.















FAKTA YANG PERLU KITA TAHU MENGENAI BEG PLASTIK


Agak menyeramkan apabila kita mengetahui fakta bahawa sehelai beg plastik mengambil masa kira-kira 1000 tahun untuk terurai. Itu baru sehelai. Bayangkan berapa banyak beg plastik yang digunakan dan dibuang merata-rata. Dikatakan sebanyak 4 hingga 5 trillion beg plastik dihasilkan setiap tahun di seluruh dunia. Di Amerika Syarikat sahaja, rakyatnya menggunakan sebanyak 380 juta beg plastik saban tahun dan 100 juta daripadanya dibuang dan hanya 1% daripada jumlah yang dibuang itu dikitar semula.

Beg plastik sebenarnya diperbuat daripada polyethylene iaitu salah satu produk petroleum. Proses penghasilannya saja sudah mencemarkan bumi dimana udara tercemar dan banyak tenaga digunakan. Beg plastik mudah mencemari bumi kerana sifatnya yang ringan, mudah dibawa angin dan dibawa oleh aliran air. Tambahan pula, beg plastik digunakan secara berleluasa dan sangat sukar untuk terbiodegradasi. Beg plastik sering disalah anggap sebagai makanan oleh haiwan akuatik yang menyebabkan haiwan-haiwan ini mati kerana termakan bahan ini.

Yang paling penting disebalik gambar-gambar beg-beg kreatif tadi yang mungkin membuatkan kita tersenyum adalah mentaliti kita selaku penghuni bumi, yang selalu bertindak salah dan perlukan teguran yang boleh menyedarkan kita. Demi bumi, sama-sama kita fikirkan.

1 ulasan:

Unknown said...

salam,,boleh x,,nak tahu sumber dr mana

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...