LAUT ITU MATI

Monday, April 11, 2011

Paolo Pellegrin merupakan seorang fotografer profesional kelahiran Rome, Itali. Suatu hari Pellegrin ditugaskan oleh pihak National Georaphic untuk merakamkan gambar-gambar sumber air di sekitar Jordan. Dia berkelana di negara itu bersama lensa kameranya.

Sehinggalah suatu petang di Laut Mati, dia merakamkan aksi dua kanak-kanak perempuan sedang bermain-main di gigi air. Fotonya yang bertajuk Parting The Waters itu kemudiannya dipilih oleh pihak National Geographic sebagai salah satu gambar terbaik dalam Nat Geo’s Top Ten Photos 2010.

Pellegrin mungkin mengetahui bahawa Laut Mati merupakan tasik air masin yang terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat. Airnya cukup masin sehinggakan tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya dan memungkinkan tasik besar itu diberi gelaran Laut Mati. Namun Pellegrin mungkin tidak tahu. Disebalik keanehan tasik ini, tersirat kisah berusia 3900 tahun yang disebut di dalam Al-Quran menerusi Surah Al- A’araf ayat 80 & 81 dan Surah Hud ayat 82. Suatu masa dahulu, terdapat dua kaum yang melakukan perbuatan terkutuk iaitu melakukan hubungan sejenis iaitu kaum Sodom dan Jemoroh. Nabi Luth a.s yang telah diutuskan oleh Allah S.W.T memberi dakwah dan amaran keras kepada kedua-dua kaum itu tetapi tidak dipedulikan malah baginda telah diusir dari wilayah itu.

Setelah dakwah dan usaha baginda menemui jalan hampa, maka berdoalah Nabi Luth a.s supaya ditimpakan bencana terhadap kaumnya yang terus menerus melakukan maksiat dan sudah melampaui batas. Maka Allah S.W.T mengutuskan malaikat untuk membalikkan bumi Sodom sekaligus menghancurkan seluruh kaumnya.

Lihatlah kesemua gambar-gambar ini. Kesannya, dapat dilihat sehingga kini dimana Laut Mati yang sangat masin dan kelihatan aneh merupakan bumi yang diterbalikkan oleh Malaikat suatu masa dahulu. Laut Mati kekal menjadi sebuah laut yang mati dan disebalik dasarnya adalah tempat persemadian kaum-kaum yang mati kerana ingkar dengan perintah Yang Maha Esa.








FAKTA MENARIK LAUT MATI

- Pantainya berada di kedudukan serendah 418 meter di bawah aras laut yang merupakan kedudukan terendah di atas daratan dunia.

- Merupakan tasik air masin yang terdalam dengan kedalaman 330 meter.

- Airnya mempunyai kemasinan kedua tertinggi di dunia selepas Laut Asal di Djibouti dengan kemasinan sebanyak 33.7 %.

- Kemasinan air Laut Mati adalah lebih kurang 8.6 kali lebih masin daripada kemasinan air laut biasa.

- Laut Mati berukuran 67 km panjang dan 18 km lebar.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...