TUJUH BENDA PALING KELAKAR

Sunday, April 11, 2010

Tujuh benda paling kelakar merujuk kepada tujuh perkara, manusia, bahan bacaan mahupun program televisyen yang telah dipilih dan dianggap paling kelakar oleh penulis. Mungkin sesetengah orang mempunyai pendapat sendiri, tetapi kehadiran 7 benda ni sudah cukup untuk membuatkan penulis gelak besar kerana ketawa penawar duka.


DIN BERAMBOI - Beliau merupakan pelawak tempatan yang paling kelakar pernah wujud di muka bumi. Selamba dan spontan merupakan bakat luar biasa yang paling jelas dari Din Beramboi.Walaupun tidak pernah muncul sebagai watak utama dalam sesebuah filem atau drama, namun kelibat Mior Ahmad Fuad dalam pelbagai program seperti Spontan, AHHA, Mandi dan rancangannya sendiri iaitu Wuhai Beramboi cukup membuatkan ramai peminat tak kering gusi.Beliau melebarkan sayapnya lagi sebagai penyampai Radio berkolaborasi bersama Aznil Hj Nawawi menceriakan pendengar menerusi segmen Drama Sebabak dan Sawancara sepanjang Riuh Pagi Era.Pastinya pemergian beliau meninggalkan kesan dalam industri seni tanah air disaat namanya sedang memuncak.

SHIN CHAN – Crayon Shin Chan merupakan komik jepun yang telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa di seluruh dunia. Secara jujur, komik inilah yang membuatkan penulis gelak besar sepanjang membaca komik ini. Dengan karikatur yang simple, hitam putih (kadang-kadang dengan beberapa mukasurat bewarna), berharga RM4.90 dan watak-watak yang berkisar di sekitar rumah, kejiranan dan tadika, sudah cukup untuk mencuit hati pembaca. Adakalanya kisah didalam komik Shin Chan berbaur lucah yang tidak keterlaluan dan mengandungi double meaning. Namun terbitan di Malaysia sudah pastinya melalui tapisan dan censored di bahagian-bahagian tertentu. Nohara Shinosuke mewakili segenap sisi kelucuan masyarakat negara matahari terbit.

LAMBOK - Lambok merupakan salah satu dari kartunis yang sangat dikagumi kerana dapat menghasilkan karya begitu melucukan dan begitu dekat dengan masyarakat. Karyanya menerusi majalah APO? sangat bersahaja dan selalunya hanya berkisar tentang bapak dengan dua orang anak lelakinya, orang-orang tua di masjid ataupun di kedai kopi. Lambok juga selalu menghasilkan kisah seram (Bedtime Stories) dimana dihujung cerita berakhir dengan sesuatu yang mengejutkan. Ekspresi wajah watak –watak dalam karyanya sangat hidup walaupun hanyalah kartun.Dan karya Lambok menyelamatkan APO? kerana berjaya meyakinkan pembaca bahawa APO? adalah majalah lawak terbest antara benua.

AIRPLANE! - Airplane! merupakan filem Hollywood tahun 1980 (penulis pun belum lahir lagi) yang merupakan spoof kepada filem Zero Hour!. Filem ini boleh dikatakan filem spoof yang terawal dan mempunyai originality tersendiri. Lakonan yang serius tetapi lucu membuat manusia normal pasti ketawa terbahak-bahak. Filem ini juga dihasilkan oleh pengarah filem spoof seperti tetralogi Scary Movie dan Superhero Movie iaitu David Zucker. Ia mengisahkan sebuah kapal terbang yang mengalami masalah teknikal dan perlu membuat pendaratan yang cemas oleh penumpang kerana semua pilot mengalami keracunan makanan sebab makan ikan dalam pesawat!

SPONTAN - Spontan merupakan sebuah program TV yang hanya dapat ditonton oleh mereka yang melanggan Astro Mustika (Spontan menerusi Astro Warna). Pedulikan tentang keaslian program ini yang dikatakan dicedok dari program Actorlympic (NTV7), kerana Afdlin Shaukilah yang bertanggungjawab menghasilkan kedua-dua rancangan TV ini. Dengan memilih rat pack ‘mereka yang terhebat dalam arena lawak’, Afdlin Shauki+Zizan+Din Beramboi+Douglas Lim dan diserikan dengan The Mengandung Girl, Sharifah Shahirah selaku pengacara, program berbentuk game secara spontan ini mampu mebuatkan penonton tidak kering gusi. Ditambah lagi dengan kehadiran tetamu jemputan seperti Jalil Hamid, Nabil, Sathiya dan lain-lain lagi, Spontan memang lain daripada yang lain.

ZIZAN - Berbanding Nabil, saya memilih Zizan kerana dia mempunyai kelas yang tersendiri. Beliau merupakan salah seorang peserta Raja Lawak Musim pertama dan kini menerajui Gelanggang Raja Lawak bergandingan dengan Johan. Bakat lawaknya dapat dilihat menerusi Gelanggang Raja Lawak dan adakalanya (boleh dikatakan selalu) berjaya menenggelamkan lawak-lawak yang cuba disampaikan oleh peserta rancangan itu. Beliau juga adalah ‘ahli tetap’ program Spontan dan kelucuannya sama aras dengan pelawak senior seperti Afdlin Shauki dan Din Beramboi. Paling kelakar, apabila Zizan cuba mengajuk-ajuk gaya Aznil mengacarakan Akademi Fantasia

HAZRUL KHAMSANI - Dia bukanlah seorang selebriti mahupun seorang ahli politik. Tetapi dia adalah seorang kawan yang super kelakar yang penulis kenali semasa belajar di IPT. Shoutout ‘aku bukan pelacur’ dalam laman sosial facebook telah membuktikan kelucuan Hazrul Khamsani atau lebih dikenali dengan nama Tart. Tart sering menyajikan lawak jenaka yang segar dan menjadi pemangkin kepada perbualan kelakar dikalangan rakan-rakan. Dia juga sering menjadi Ahli Jawatankuasa Hiburan aktiviti camping lantaran bakatnya menghiburkan rakan-rakan dan hanya berhenti apabila tidur. Sesuatu yang tidak diketahui ramai, dia menggelarkan dirinya sebagai Diva Mesin Basuh kerana kegemarannya membasuh pakaian menggunakan mesin basuh. Tart memang kelakar!

6 ulasan:

tukangtaip said...

Hahaha!!!tak sangka aku dalam list

sagahayat said...

tahniah tukang paip..aku percaya ko bukan pelacur..haha

Zul said...

aku suka shin chan x jemu baca oooo.....

sagahayat said...

yup..shin chan komik jepun terbaik ar..penuh kekeluargaan n 'kelucahan' yg ringan..hehe

Unknown said...

sy pun minat ngan arwah pakdin n zizan...lawak2 dorang mmg terbaekkkk.....

sagahayat said...

pakdin pergi ms kemuncak populariti dia...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...