YANG PELIK

Monday, April 26, 2010

Sebelum ini penulis ada menulis mengenai manusia gharib yang ada dikalangan kita tetapi jarang ditemui. Kali ini adalah mengenai benda/perkara pelik yang pernah penulis temui. Inilah benda/perkara pelik tersenarai.

LAGU PELIK – Lagu berjudul I Just Wanna Say I Love You dendangan kumpulan Potret merupakan lagu yang agak pelik. Ahli kumpulan Potret yang dianggotai Melly Goeslow dan suaminya Anto Hoed hanya melagukan sebaris lirik iaitu I Just Wanna Say I Love You dari awal hingga akhir lagu.

NOVEL PELIK – Novel karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad ini berjudul SHIT@P*kiMak diterbitkan pada tahun 1999. Ia merupakan naskhah satira politik kontroversi yang terkenal. Berjuring, mewabak, merebak dan membiak merupakan antara istilah yang digunakan dalam novel yang menceritakan kisah perjalanan najis ini. SHIT memang pelik.

FILEM PELIK – Filem arahan Quentin Tarantino berjudul Kill Bill merupakan sebuah filem yang agak pelik. Manakan tidak, pertama, filem ini diterbitkan dalam dua volume iaitu Kill Bill Volume 1 dan Kill Bill Volume 2. Kedua, setiap filem diceritakan mengikut bab atau chapter. Ketiga, setiap bab atau chapter adalah berbeza. Ada kartun, ada noir dan ada retro!

PERANGAI PELIK – Masa dia sedar dia normal. Tetapi masa dia tidur dia berkelakuan pelik. Dia mengigau marah-marahkan orang. Itulah sifat seorang kawan aku yang aku kenali di universiti. Pernah dia maki-maki kami masa tidur bila kami kejutkan. Pernah juga dia mengigau menarik baju aku sambil tangan lagi menggenggam kemas hendak menumbuk mukaku semasa aku tidur disebelahnya!

FESYEN PELIK – Fesyen jalanan harajuku adalah fesyen yang berasal dari Jepun. Fesyen ini sudah pun menular dikalangan remaja Malaysia terutama amoi-amoi muda remaja. Begitu juga dengan fesyen gothic. Kalau tak percaya cuba luangkan masa jalan-jalan di Times Square atau Ipoh Parade hujung minggu. Memang pelik sebab fesyen untuk kelihatan menarik tetapi fesyen ini seperti badut atau orang gila.

MAKANAN PELIK – Memang banyak makanan pelik di dunia ini. Discovery pun dah membuktikannya. Tapi dalam banyak-banyak makanan pelik aku memilih jambu batu. Jika kita makan jambu batu di India ianya agak pelik. Jambu batu tidak ditambah dengan serbuk asam sebaliknya ditambah dengan serbuk kari. Tahulah India syurga rempah. Takkan dalam buah-buahan pun nak bubuh!

GAMBAR PELIK – Gambar ini dikirim oleh seorang kawan aku menerusi emel. Menurutnya gambar ini dirakam menggunakan telefon bimbitnya semasa berlatih bowling di Bangsar Shopping Centre. Gambar rakan-rakan yang dirakamnya menjadi gambar yang tidak dapat dijelaskan. Kebetulan semasa kejadian adalah musim beri hantu makan (kepercayaan cina). Tidak dapat dijelaskan? Anda nilailah sendiri!

Nota : Tempat paling pelik di dunia adalah Sungai Pelek!

1 ulasan:

Anonymous said...

catatan awak hebat..Anda ada bakat menjadi wartawan majalah misteri spti mastika atau Infiniti..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...