MESIN TRANSAKSI JADI SAKSI

Sunday, October 17, 2010

ATM adalah kependekan kepada Automated Teller Machine yang bermaksud Mesin Juruwang Automatik. Mesin ini adalah mesin yang memberikan khidmat juruwang secara automatik. Pendek kata, ATM merupakan satu kaedah bukan konvensional untuk transaksi wang atau mengeluarkan duit tanpa berhadapan dengan prosedur mengisi borang. Pengguna juga tidak perlu menunggu giliran dan tidak memerlukan interaksi dengan pekerja bank di kaunter.

Mesin Juruwang Automatik pertama di dunia telah dipasang di Enfield Town, London, United Kingdom dan beroperasi sepenuhnya pada 27 Jun 1967. Seiring dengan masa, mesin ATM melalui pelbagai transformasi. Kini transaksi antara bank-bank yang berbeza boleh dilakukan dan terdapat juga mesin lain yang boleh mendepositkan wang secara tunai.

Walau apapun, mesin ATM yang tidak bernyawa dan tidak berjiwa ini sering menjadi saksi kepada pelbagai insiden. Mari kita baca kisah-kisah dibawah.


KISAH ORANG KECEWA

Beberapa minggu yang lepas, seorang kawan sama-sama berkursus dengan aku di sebuah bandar. Pada waktu rehat, dia bergegas ke sebuah bank berdekatan untuk mengeluarkan duit dari mesin ATM. Beratur dibelakangnya adalah seorang pakcik tua yang memegang sekeping kad ATM dan secebis kertas kecil. Pakcik berkopiah putih itu kemudiannya meminta kawan aku tadi mengeluarkan duit miliknya. Dia menyerahkan kad ATMnya bersama secebis kertas yang tertulis enam angka nombor pinnya. “Tolong pakcik nak. Keluarkan dua ratus. Anak pakcik baru je masukkan duit kat akaun pakcik”.

Kawan aku tadi menyambut kedua-dua objek itu dengan senyuman. Dia kemudiannya kembali mengadap ATM dan membantu pakcik tadi mengeluarkan wang. Tetapi di skrin mesin itu terpapar ‘Baki anda tidak mencukupi’. Baki yang tinggal hanyalah RM18 dan beberapa sen.

“Duit pakcik tak cukup pakcik. Tak boleh keluar. Boleh jadi anak pakcik belum masukkan duit tu lagi”, jelas kawanku.

Pakcik tua itu hanya menggangguk kecil. Dia mengucapkan terima kasih sambil menguntum senyuman yang mungkin boleh menyembunyikan perasaan kecewanya.

Takpe la pakcik. Pakcik ambil duit ni. Mungkin esok pakcik boleh check lagi. Mana la tau kalau dah masuk”, tambah kawanku sambil menghulur sekeping not RM50.

Sekali lagi pakcik itu berterima kasih. Dia menanti van sapu yang membawanya pulang ke kampung sejauh 50km dari bandar itu. Mungkin dengan sedikit wang yang diberi kawanku itu dia boleh membayar tambang vannya dan membeli lauk untuk tiga hari sekurang-kurangnya. Mesin ATM menjadi saksi.


KISAH LUCU

Rani (bukan nama sebenar) merupakan seorang gadis yang agak cantik di kolej kediamanku sewaktu di Universiti. Dia adalah freshie sama seperti aku. Dia tidak bertudung, tidak seperti kebanyakan mahasiswi yang lain menyebabkan kelibatnya lebih mudah dilihat oleh kawan-kawanku disekitar kampus.

Suatu hari Rani dilihat sedang menuju ke sebuah mesin ATM. Tiada orang lain yang berada disitu melainkan hanya Rani seorang. Dia menolak pintu kaca yang menempat mesin itu, berdiri dihadapannya dan terus menekan-tekan punat tertentu pada mesin ATM untuk urusan transaksinya. Tetapi sebenarnya beberapa meter darinya adalah seorang kawan aku yang ingin mengeluarkan duit tetapi berhenti diluar pintu kaca bagi memberi peluang Rani menyelesaikan urusannya.

Setelah menyimpan dompet dalam beg sandangnya, Rani berlalu pergi. Rani terus berjalan tanpa menyedari ada orang lain disekitarnya. Kawan aku tadi segera menolak pintu kaca menuju ke mesin ATM. Tetapi ada sesuatu menyebabkan dia berasa tidak selesa. Rongga hidungnya mentafsir bau yang cukup busuk atau secara mudahnya dia tercium bau kentut.

Petang itu satu asrama kecoh hal yang berlaku di mesin ATM itu. Gadis secantik Rani terkentut depan mesin ATM. “Busuk gila!”, tambah kawanku. Kali ini mesin ATM jadi saksi.


KISAH MENGEJUTKAN

Satu hari aku menuju ke bank untuk memindahkan duit ke akaun lain. Jadi aku beratur memandangkan terdapat beberapa orang turut sama beratur menanti giliran berurusan di mesin ATM. Selepas menyelesaikan urusan itu, aku terpandang sebuah komputer berdekatan mesin ATM yang dikhaskan untuk transaksi menggunakan internet. Masa itu baru aku teringat aku belum membayar bil bulanan Astro. Lalu aku terus memegang tetikus untuk tujuan pembayaran itu. Tetapi aku terkejut bukan kepalang. Orang yang mengunakan khidmat Cimb Click sebelum itu, tidak sempat untuk log keluar. Yang membuatkan aku terkejut adalah baki akaun banknya bernilai 6 angka.

Diriku terhasut untuk memindahkan duitnya ke akaunku atau membayar semua bil-bil bulananku menggunakan akaun yang ditinggalkan itu. Tetapi aku masih mampu berfikir secara waras. Sudah tentu pemilik akaun itu ataupun pihak bank dapat mengesan sebarang transaksi yang dilakukan.

Dalam keadaan terkejut aku keluar dari situ tanpa membuat apa-apa. Aku membiarkan saja akaun itu tanpa log out. Kemudian baru terpikir, urusan Cimb Click itu secara automatik akan dilog keluar selepas beberapa ketika jika tidak digunakan. Masa itu juga baru aku teringat seorang lelaki cina separuh botak menggunakan komputer itu sebelum aku. Mungkin dia jutawan gamaknya sehingga dia terlupa untuk log keluar akaun miliknya kerana terlalu kaya. Sememangnya mesin ATM menjadi saksi.


KISAH MITOS

Kisah ini adalah berdasarkan sebuah emel yang aku terima sebelum ini. Menurut emel itu, sekiranya anda dipaksa oleh perompak atau penjenayah untuk mengeluarkan duit anda di mesin ATM, anda masih berpeluang menghubungi pihak berkuasa menggunakan mesin ATM tanpa pengetahuan si penjenayah. Caranya adalah begini. Anda masukkan kad ATM anda seperti biasa. Tetapi masukkan nombor pin anda secara terbalik. Misalnya, jika nombor pin anda adalah 123456, nombor yang perlu anda tekan adalah 654321.

Wang tetap dapat dikeluarkan tetapi dalam masa yang sama, satu mesej akan diterima oleh pihak berkuasa dari mesin ATM berkenaan secara automatik. Tahulah pihak berkuasa bahawa seseorang sedang dirompak di mesin ATM tersebut dan mereka pun bergegas ke tempat kejadian untuk memberkas penjenayah. Tetapi tidak tahu pula sejauh mana kebenaran mitos amaran mesin ATM ini. Jika benar ia pernah berlaku, maka sememangnya mesin ATM menjadi saksi mitos amaran mesin ATM.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...