EKSPERIMEN EFEK KATA POSITIF & NEGATIF

Wednesday, October 13, 2010

Seorang penyelidik warga Indonesia bernama Caris ada terbaca mengenai ‘Pengaruh Kata-Kata Negatif Terhadap Air’ yang terkandung di dalam buku 'The Hidden Messages in Water' karya Masaru Emoto. Pada halaman 31 buku tersebut disebutkan tentang ramai orang yang melakukan percubaan atau penyiasatan berkenaan topik tersebut. Perkara ini lantas menarik minat Caris untuk menjalankan satu eksperimen.

EKSPERIMEN : Efek kata positif dan kata negatif.

RADAS/BAHAN : Botol, nasi & kertas label.

LANGKAH-LANGKAH :

1. Sekepal nasi diletakkan kedalam dua buah botol dengan jumlah yang sama dan kemudian ditutup rapat

2. Botol A dilabel dengan kata-kata : ' Kamu Pintar, Cerdas, Cantik, Baik, Rajin, Sabar, Aku Sayang Padamu, Aku Senang Sekali Melihatmu, Aku Ingin Selalu di dekatmu, I LOVE YOU, Terima Kasih.

3. Botol B pula dilabel dengan kata-kata : ' Kamu Bodoh, Goblok, Jelek, Jahat, Malas, Pemarah, Aku Benci Melihatmu, Aku Sebel Tidak mau dekat kamu '

4. Botol-botol ini dibiarkan selama seminggu. Botol-botol ini diletakkan terpisah ditempat yang senang dilihat dan setiap orang dipesan untuk membaca kata-kata pada label itu setiap kali melihat botol-botol tersebut.

KEPUTUSAN

Nasi dalam botol B atau yang dibacakan kata-kata negatif ternyata cepat sekali berubah menjadi busuk dan berwarna hitam dengan bau yang busuk.

Sedangkan nasi dalam botol A atau yang dibacakan kata-kata positif masih berwarna putih kekuningan dan baunya harum seperti ragi.


PERBINCANGAN

Di dalam buku yang dikatakan tadi, ada yang mencuba dengan tiga botol dimana botol yang ketiga tidak diberikan apa-apa label (sama seperti diabaikan atau tidak diperdulikan). Keputusannya, nasi dalam botol yang diabaikan membusuk jauh lebih cepat jika dibandingkan botol yang dipaparkan dengan kata-kata negatif.



KESIMPULAN

Bayangkan apa yang akan terjadi dengan anak-anak kita, pasangan hidup kita, rakan-rakan kita dan orang-orang disekeliling kita, bahkan binatang dan tumbuhan disekeliling kita pun akan merasakan efek yang ditimbulkan dari getaran-getaran yang berasal dari fikiran dan ucapan yang kita lontarkan setiap saat kepada mereka.

Maka sebaiknya selalulah sedar dan bijaksana dalam memillih kata-kata yang akan keluar dari mulut kita, demikian juga kendalikanlah fikiran-fikiran yang timbul dalam batin kita sebaik-baiknya.


Nota : Emel versi Indonesia ini telah diedit untuk lebih mudah difahami pembaca. Gaya penulisan pula sengaja ditulis seperti laporan eksperimen sains. Tidak dapat dipastikan ujikaji ini adalah betul ataupun tidak. Namun mesej atau nasihat yang cuba disampaikan adalah yang paling utama sebagai manfaat untuk semua.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...