ULAR SAWA SI OPORTUNIS

Thursday, March 3, 2011

Seekor ular sawa sepanjang kira-kira 2 meter menelan ayam milik Mail. Mail kemudiannya berjaya menangkap ular itu dengan tangannya dan dikurung di dalam sangkar seakan reban yang terletak di belakang rumahnya.

Seminggu kemudian, Mail membawa ular itu ke rumah Idah, iaitu rakan sekerjaku. Mail ingin menunjukkan ular sawa itu kepada Padil iaitu suami kepada Idah. Padil berkira-kira untuk memelihara haiwan itu walaupun Idah menunjukkan mimik muka tidak setuju. Sebelum ini, Padil pernah memelihara seekor ular sawa di premis kedai tempat kerjanya. Jadi, dia langsung tidak berasa kekok apabila memegang ular sawa liar yang dikeluarkan dari guni yang dibawa oleh Mail.

Padil memegang kepala ular itu dengan kejap. Dia kemudian membelai-belai badan reptilia berdarah sejuk itu. Sekali-sekala Padil mengurut badan ular itu seakan-akan orang mengurut kaki dan betis selepas lenguh berjalan.

Aku ketika itu ada disitu. Memandangkan Padil memegang kepala ular sawa itu dengan kemas, aku memberanikan diri untuk membelai-belai badan ular itu. Ular itu langsung tidak bergerak. Dia asyik dibelai. Dia diam seolah-olah dia berasa selesa dan semacam berasa selamat ditangan Padil.

Sambil itu aku bertanya pada Padil yang agak arif mengenai ular sawa. Padil menerangkan satu-persatu.

“Ular ini alah pada bau perfume. Tapi kalau ular ni dah macam kenal dengan orang yang jaga dia, dia jugak akan jinak macam haiwan peliharaan yang lain”.

“Yang ni betina. Cuba tengok ni”, kata Padil sambil menunjukkan alat kelamin ular itu yang berada diantara sisik-sisik di badannya.

“Ular ni mungkin dalam dua ke tiga tahun. Kalau nak tau titik kelemahan ular ni ada kat bahagian badan yang berdekatan dengan ekor dia”, terang Padil lagi.

Aku kemudiannya menyerahkan telefon bimbit pada Idah. Dia dari tadi berasa geli-geleman melihat ular sawa itu. “Padil, ko pegang kepala dia. Aku nak amik gambar dengan ular ni”, minta aku pada Padil.

“Jangan risau. Bau perfume aku tak kuat”, tambah aku lagi. Badan ular itu dilingkarkan oleh Padil dibelakang leherku. Kemudian Idah menangkap gambar aku bersama ular sawa sambil diperhatikan Mail dan dua lagi rakan, Subhi dan Fadzli.

Beberapa minggu kemudian, aku ada membaca beberapa fakta menarik menerusi majalah Infiniti. Menurut majalah itu, ular sawa dikurniakan keupayaan untuk mengenali tuannya. Ular sawa semakin jinak dengan tuannya apabila ular sawa itu semakin kerap dibelai dan disentuh oleh tuannya. Kehangatan tubuh manusia menjadi salah satu faktor mengapa ular berasa selesa apabila dibelai dan disentuh oleh manusia dan tidak menganggap tuannya sebagai ancaman.

Namun, dalam apa cara sekalipun, ular sawa sebenarnya akan cuba berusaha untuk menelan tuannya sendiri. Sebab apa? Sebab ia merupakan sifat semulajadi ular sawa sebagai haiwan pemangsa. Tambah-tambah lagi apabila ular tersebut berada dalam keadaan lapar ataupun dalam keadaan agresif. Ular sawa menjadi semakin agresif ketika sebelum atau selepas bersalin kulit.

Aku kemudian teringat tiga keping gambar yang pernah diemel oleh seorang rakan yang memaparkan imej seorang kanak-kanak bermain-main dengan seekor ular sawa yang sangat besar. Dalam fikiran, tidak mustahil jika suatu hari (bukan meminta) budak itu boleh menjadi makanan terbaik buat ular belaannya itu. Lebih-lebih lagi, ular sawa langsung tidak mempunyai reaksi muka sama ada sakit, marah, lapar dan sebagainya. Sudah pasti, budak itu atau sesiapa sahaja yang membela haiwan eksotik ini terdedah kepada bahaya ditelan ular sawa tanpa menyedari ancaman itu. Ternyata ular adalah haiwan oportunis.

Menerusi artikel daripada majalah itu juga, aku mendapat beberapa fakta yang menarik. Ular sawa terpanjang didunia yang pernah direkodkan ialah sepanjang 28 kaki ataupun 8.5 meter yang terdapat di sebuah Zoo di Amerika Syarikat. Ular sawa dianggarkan mempunyai jangka hayat sekitar 30 tahun. Dan negara kita dan juga negara-negara Asia Tenggara yang lain merupakan kawasan taburan habitat haiwan ini selain di benua Afrika.

Apapun, baru-baru ini aku mendapat tahu, ular sawa belaan Mail telah terlepas dari sangkarnya. Padil pula tidak sempat memelihara ular itu dan itu adalah khabar baik buat Idah yang sentiasa berasa geli geleman apabila melihat reptilia yang bersisik dan berbadan licin itu.

0 ulasan:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...