MATI HIDUP SEMULA

Sunday, April 17, 2011

Mati hidup semula. Bibi Aisha masih hidup untuk menceritakan pengalamannya dipotong telinga dan hidung serta ditinggalkan di sebuah gurun yang gersang.

Segalanya bermula apabila Aisha yang merupakan seorang wanita Afghanistan berusia 18 tahun melarikan diri daripada rumah suaminya dengan bantuan dua jiran perempuan. Namun dia ditangkap dan akhirnya diserahkan oleh pihak berkuasa kembali ke rumah keluarga mertuanya.

Aisha kemudian diheret ke suatu tempat. Dia meronta-ronta meminta belas kasihan untuk dilepaskan. Namun segalanya sudah terlambat. Bagi keluarga mertua Aisha, dia sudah melampaui batas. Aisha sudah menconteng arang di muka keluarga itu. Tambahan pula, sudah menjadi tradisi kaum Pashtun untuk melakukan hukuman yang keras kepada mana-mana wanita yang melakukan kesalahan.

Aisha menjerit. Dia melolong memecah kesunyian gurun yang kering kontang dan gersang. Namun tiada siapa yang simpati. Kepala Aisha diacukan dengan senjata api oleh bapa mertuanya. Aisha merayu dan menangis dalam seribu perasaan. Hidung Aisha lantas dihiris oleh suaminya menyebabkan Aisha menjerit kesakitan. Darah memercik keluar seperti paip pecah. Kemudian tersembur antara nafas Aisha yang deras, sama deras dengan denyut jantungnya. Kemudian kedua-dua belah cuping telinga Aisha dipotong dan menambah derita buat Aisha yang masih mentah ketika itu. Sakitnya hanya Tuhan yang tahu.

Aisha kemudiannya dibiarkan mati di kawasan itu. Namun umur Aisha masih panjang. Ajalnya belum tiba. Pada waktu tengah malam itu dia terjaga. Dia terasa seperti ada air yang sejuk dalam rongga hidungnya yang rompong itu. Aisha cuba membuka mata. Tetapi darah pekat memenuhi kedua-dua kelopak matanya. Aisha tekad. Dalam kedinginan malam wilayah Oruzgan, dia merangkak perlahan-lahan menuju ke rumah datuknya.

Aisha kemudiannya diselamatkan oleh sekumpulan petugas kontraktor firma Amerika Syarikat dan dia dirawat selama 10 minggu. Selepas itu, dia dipindahkan di tempat perlindungan rahsia di Kabul. Nasib Aisha bertambah baik apabila sebuah pertubuhan yang dikenali sebagai Grossman Burn Foundation membawanya ke Amerika Syarikat untuk mendapat rawatan selanjutnya. Aisha juga diberikan bimbingan kaunseling bagi memulihkan dirinya yang dilanda trauma kesan kejadian itu.

Aisha sebenarnya mempunyai sebab mengapa dia melarikan diri ke Pakistan sebelum dia ditangkap. Pada usia 14 tahun dia telah dikahwinkan dengan seorang lelaki oleh bapanya yang mahu melunaskan hutang kepada lelaki itu. Hidup dalam keterpaksaan, derita Aisha bertimpa-timpa apabila dia sering diseksa dan didera dan adakalanya dia dipaksa untuk tidur di dalam kandang bersama binatang ternakan. Tidak tahan dengan apa yang menimpanya, Aisha bertindak melarikan diri.

Ketika dia bersabung nyawa untuk meneruskan hidup, selepas diseksa dengan begitu kejam di gurun yang tandus, bapa mertuanya membawa hidung dan kedua-dua cuping telinga milik Aisha mengelilingi kampung sebagai pengajaran kepada wanita-wanita yang lain. Namun, bapa mertua Aisha akhirnya diberkas dan dihumban ke dalam penjara atas kekejaman yang dilakukan.

Kini, keyakinan Aisha sudah bertambah apabila dia mengenakan hidung palsu ataupun hidung prostetik hasil usaha badan Grossman Burn Center di Hospital West Hills di California. Doktor Peter H. Grossman pula menanam harapan supaya suatu hari nanti dia akan memberikan berita gembira buat Aisha di mana dia sedang merancang untuk membina semula hidung Aisha melalui pembedahan rekonstruktif mengunakan tisu dan tulang daripada bahagian lain tubuhnya.

Aisha kini ‘hidup semula’ dengan seraut wajah yang jelita, dengan masa depannya yang lebih cerah selepas mengharungi sejarah lalunya yang perit dan cukup menyedihkan.


Nota : Gambar Bibi Aisha menjadi penghias hadapan majalah Time edisi Julai 2010 dan foto itu telah dirakam oleh fotografer Afrika Selatan, Jodi Bieber yang memenangi foto terbaik World Press Photo 2010 kategori potret kemanusiaan.

4 ulasan:

Isma Liana said...

sedeynye baca citer ni... ada manusia kejam macam tu sekali....

sagahayat said...

tu ar..sebenarnya ade beratus lg wanita Afghanistan yg kene potong hidung....

Unknown said...

suke2 ati lak nk potong2 idong owg...huhh

sagahayat said...

nasib baik kat msia xde mcm ni....

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...